PROCEDURA pentru aplicarea prevederilor Legii nr.52/2003 – privind transparența decizională în administrația publică
1. Proiectele de hotărâre pot fi propuse de consilieri locali, de primar, de viceprimari sau de cetățeni. Pentru a putea fi supuse dezbaterii consilierilor municipali, proiectele trebuie însoțite de un referat de specialitate (semnat de cel care îl întocmește, de director, de viceprimarul de resort, avizat juridic și aprobat de primar) sau expunere de motive (în cazul proiectelor inițiate de consilieri locali sau de cetățeni).
2. Toate proiectele de hotărâre și materialele aferente vor fi redactate în programul Lotus. Redactarea proiectelor se face de către cei care le propun, cu sprijinul secretarului și al aparatului propriu de specialitate al primarului.
3. Biroul Control Intern verifică, înaintează documentația spre aprobare primarului și apoi o predă pe bază de opis Serviciului Administrație Locală.
4. Serviciul Administrație Locală trimite documentațiile primite persoanei desemnate de către primar pentru relația cu societatea civilă. Această persoană are următoarele atribuții:
5. Dacă se va solicita de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate publică, precum și la inițiativa Primăriei, se va organiza dezbatere publică pe marginea unuia sau a mai multe proiecte de act normativ. În situația în care dezbaterea se organizează la inițiativa Primăriei, Direcția/Serviciul/Biroul care a inițiat proiectul de hotărâre supus dezbaterii publice va solicita în scris organizarea acesteia Biroului Relații Publice, redactând proiectele de hotărâre supuse dezbaterii, referatele și anexele acestora în programul Lotus.
Anunțul privind dezbaterea publică se afișează la sediul Primăriei Municipiului Timișoara, se inserează în site-ul propriu și se transmite mass-media, cu cel mult zece zile înainte de desfășurare.
Anunțul se aduce la cunoștința cetățenilor și asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în scris și va conține data, ora, locul de desfășurare a ședinței publice și ordinea de zi.
Difuzarea anunțului și invitarea specială a unor persoane la dezbaterea publică sunt în sarcina persoanei responsabile cu societatea civilă.
6. La dezbateri participă obligatoriu inițiatorul proiectului și specialiști din aparatul propriu al Primăriei Municipiului Timișoara care au întocmit referatul și proiectul de hotărâre.
Dezbaterile se realizează într-un cadru organizat, asigurându-se dreptul la exprimare tuturor participanților. Se acordă prioritate celor care au trimis recomandări în scris pe adresa Primăriei. Recomandările pot fi trimise atât pe suport electronic, cât și pe suport de hârtie – maximum două pagini, de format A4.
Participanții la dezbatere care se înscriu la cuvânt își vor susține punctele de vedere exclusiv pe marginea proiectelor de hotărâre aflate pe ordinea de zi. În cadrul dezbaterii nu se vor lua în considerare problemele personale ale participanților, precum și opiniile, sugestiile și sesizările care nu au tangență cu subiectele aflate în discuție.
Durata limită de exprimare a punctelor de vedere este de cinci minute pentru fiecare participant.
7. Propunerile, sugestiile și opiniile participanților la dezbatere se consemnează în procesul-verbal al dezbaterii, se înregistrează pe bandă magnetică de către persoana responsabilă cu societatea civilă și se transmit, împreună cu recomandările scrise, inițiatorului proiectului și Serviciului Administrație Locală. În situația în care inițiatorul proiectului, în urma analizării propunerilor formulate, își însușește o parte dintre acestea și consideră necesară introducerea lor în proiectul de hotărâre, va menționa acest lucru într-un referat-anexă (semnat de cel care îl întocmește, de director, de viceprimarul de resort, avizat juridic și aprobat de primar) și va modifica în mod corespunzător proiectul de hotărâre, respectiv anexele acestuia. În această situație se aplică în mod similar prevederile art. 2 și 3 din Anexa la prezenta Dispoziție.
8. Proiectul de hotărâre și actele care stau la baza acestuia, precum și procesul-verbal al dezbaterii publice însoțit de recomandările scrise, se supun dezbaterii consilierilor în comisiile de specialitate ale Consiliului Local.
9. Consiliul Local are competența exclusivă de adoptare a hotărârilor, punctele de vedere exprimate în cadrul dezbaterilor publice având valoare de recomandare.
10. În cazul în care din cauza unor circumstanțe excepționale se impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unor grave atingeri aduse interesului public, proiectele de hotărâre se supun adoptării în procedură de urgență. În această situație, Direcția/Serviciul/Biroul care a întocmit proiectul de hotărâre va solicita primarului municipiului Timișoara să facă mențiunea „Procedură de urgență” pe referatul proiectului de hotărâre.
11. În cazul dispozițiilor cu caracter normativ (cu aplicabilitate generală) emise de Primarul Municipiului Timișoara, Direcția/Serviciul/Biroul care a inițiat dispoziția va transmite proiectul acesteia Biroului Relații Publice spre publicare și consultarea populației. Consultarea se va face cu respectarea prevederilor aplicabile proiectelor de hotărâre.
Competența exclusivă de emitere a dispozițiilor aparține Primarului, punctele de vedere exprimate în cadrul dezbaterilor publice având valoare de recomandare.