Raport anual privind activitatea întreprinderilor publice aflate sub autoritatea municipiului Timișoara – Anul 2022
Prezentul Raport a fost întocmit în baza articolului 58 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, prin care se stipulează faptul că Autoritatea publică tutelară (APT) elaborează în fiecare an un raport privitor la activitatea regiilor autonome şi societăților comerciale aflate sub tutela sa.
Scopul Raportului constă în prezentarea politicii de acționariat a autorității publice tutelare, a modificărilor strategice în funcționarea întreprinderilor publice, a evoluției performanței financiare și nefinanciare a acestora, a politicilor economice și sociale implementate, precum și a altor elemente relevante stabilite prin decizia autorității publice tutelare, asigurând astfel transparența activității desfășurate, în concordanță cu obligațiile ce revin întreprinderilor publice aflate sub autoritatea Primăriei Municipiului Timișoara (PMT), potrivit legislației în vigoare.
În sensul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
Indicatori de performanță – instrumente de măsurare cantitativă şi calitativă a performanței financiare şi nefinanciare care indică atingerea unor obiective cuantificabile raportate la ținte specifice de performanță;
Indicatori-cheie de performanță – indicatori de performanță prevăzuți în anexa la contractul de mandat;
Indicatorii de performanță financiari – instrumente de măsurare a performanței, utilizate pentru a determina eficiența utilizării resurselor pentru generarea veniturilor, acoperirea costurilor şi obținerea profitului. De obicei, aceştia se exprimă sub forma unui raport dintre două mărimi, două categorii de mărimi din cadrul situațiilor financiare anuale, contului de profit şi pierdere şi bugetul de venituri şi cheltuieli ale întreprinderii publice;
Indicatorii de performanță nefinanciari – instrumente de măsurare a performanței, care determină cât de bine utilizează întreprinderea publică resursele, în principal pentru:
Indicatorii de performanță nefinanciari sunt, de obicei, derivați din politica întreprinderii, nivelul de satisfacție a clienților, cota de piață a întreprinderii publice etc.
APT = Autoritate publică tutelară
PMT = Primăria Municipiului Timișoara
ICP = Indicatori-cheie de performanță
IP = Indicatori de performanță
ÎP = Întreprinderi publice
IPF = Indicatorii de performanță financiari
IPN = Indicatorii de performanță nefinanciari
AAPT = Agenția de Achiziții Publice Timișoara
Guvernanța corporativă este un proces continuu în care integritatea, responsabilitatea și transparența sunt elemente fundamentale în luarea unor decizii corecte care să contribuie la creșterea încrederii în societăți. Guvernanța corporativă reprezintă setul de reguli și procese de luare a deciziilor privind activitatea societăților, având drept scop oferirea unei direcții strategice şi asigurarea că obiectivele propuse vor fi atinse.
Organele de administrare și conducerea executivă ale societăților vor asigura implementarea la nivelul societății, a politicilor și procedurilor privind integritatea, valorile etice, evitarea conflictelor de interese, prevenirea si raportarea fraudelor, acte de corupție și semnalarea neregulilor constatate.
Consiliul de administrație trebuie să se asigure că riscurile sunt gestionate corespunzător şi că resursele societăților sunt utilizate în mod responsabil.
Prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 444/23.11.2021 și Hotarârea nr. 41/08.02.2022, Municipiul Timișoara, prin Consiliul Local, a desemnat reprezentanții săi în Adunarea Generală a Acționarilor/Asociaților la societățile la care este acționar/asociat unic, majoritar sau la care deține controlul, după cum urmează:
Tabelul 1: Reprezentanții Municipiului Timișoara în AGA
Nr. Crt. | Denumire Societate | Capital social (RON) | Acțiuni (%) | Reprezentant în AGA |
1. | CLT „Colterm” S.A. | 170.196.900* | 100% | Romocean Paula – Ana |
Negrișanu Răzvan – Gabriel | ||||
2. | Drumuri Municipale S.A. | 8.382.750 | 100% | Ilca Cornel – Florin |
Lulciuc Adrian – Răzvan | ||||
3. | Horticultură S.A. | 119.445 | 100% | Militaru Elena – Rodica |
Moșiu Simion | ||||
4. | Piețe S.A. | 891.249* | 100% | David Emanuel |
Sandu Constantin – Ștefan | ||||
5. | STPT S.A. | 178.000 | 100% | Merean Ovidiu |
Barabas Lorenzo – Flavius | ||||
6. | Agenția de Achiziții Publice Timișoara S.R.L. | 1.500.000 | 100% | Meșter Andrei |
Moșiu Simion |
*CLT „Colterm” S.A. și Piețe S.A. nu au depus la momentul redactării prezentului raport situațiile financiare pe anul 2022. Prin urmare, valorile prezentate în tabelul de mai sus vizează anul 2021.
De notat faptul că Primăria Municipiului Timișoara mai deține în portofoliu participații neexercitând calitatea de APT la următoarele societăți:
Nr. Crt. | Denumire Societate | Capital social (RON) | Acțiuni (%) | Reprezentant în AGA |
7. | Retim Ecologic Service S.A. | 2.608.400 | 50% | Craina Marius-Lucian |
8. | Start Afaceri S.R.L. | 10.000 | 50% | Merean Ovidiu |
9. | Aquatim S.A. | 85.193.100 | 99,1226%* | Creiveanu Matei-Cristian |
*) Autoritatea publică tutelară pentru Aquatim S.A. este Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Apă Canal Timiș
Societățile aflate sub autoritatea Municipiului Timișoara desfășoara preponderent următoarele activități: transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători, lucrări de contrucții drumuri și autostrăzi, administrare imobile pe bază de comision sau contract, întreținere peisagistică, furnizare de abur și aer condiționat.
Municipiul Timișoara, prin Consiliul Local, exercită calitatea de acționar/asociat unic la următoarele societăți:
Societatea a fost înființată prin HCL nr. 313/16.12.2003 privind constituirea Companiei Locale de Termoficare „Colterm” S.A. prin fuziunea dintre S.C. „Termocet 2002” S.A. şi S.C. Calor S.A., având ca acționar unic Consiliul Local al Municipiului Timisoara.
Scopul Companiei Locale de Termoficare „Colterm” S.A. este producerea, transportul, distributia şi furnizarea energiei termice pentru incalzirea locuintelor şi imobilelor cu alta destinatie din Municipiul Timişoara precum şi prepararea şi distributia apei calde menajere şi a apei reci prin statiile de hidrofor. De asemenea, societatea are ca obiect de activitate producerea si distribuirea energiei electrice.
Înființată prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 199/18.11.1997 prin reorganizarea Regiei Autonome Drumuri Municipale în persoană juridică română, societate pe acțiuni, având ca acționar unic Consiliul Local al Municipiului Timișoara, obiectul principal de activitate fiind „Lucrări de construcții ale drumurilor şi autostrăzilor”.
Înființată prin Hotărârea Consiliului Local nr. 201/18.11.1997 privind reorganizarea Regiei Autonome de Horticultură, ca societate pe acțiuni, având ca acționar unic Consiliul Local al Municipiului Timișoara, obiectul principal de activitate fiind reprezentat de „Activități de întreținere peisagistică”.
Înființată prin Hotărârea Consiliului Local nr. 202/18.11.1997 privind reorganizarea Regiei Autonome de Administrare a Piețelor, Târgurilor și Oboarelor ca societate pe acțiuni, având ca acționar unic Consiliul Local al Municipiului Timișoara, obiectul principal de activitate fiind „Administrarea imobilelor pe bază de comision sau contract”.
Înființată prin Hotărârea Consiliului Local nr. 271/28.07.2017 privind reorganizarea Regiei Autonome de Transport Timişoara în Societate Comercială pe acțiuni, având ca acționar unic Consiliul Local al Municipiului Timișoara, obiectul principal de activitate fiind „Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători”.
Înființată prin Hotărârea Consiliului Local nr. 5/11.01.2022, cu sprijinul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și a Băncii Europene de Investiții[1], având ca asociat unic Consiliul Local al Municipiului Timișoara, obiectul principal de activitate fiind „Administrație publică și apărare; asigurări sociale din sistemul public”.
Politica de acționariat este dezvoltată în baza principiilor guvernanței corporative. Prin Hotararea Guvernului nr. 246/2006 s-a aprobat Strategia națională privind accelerarea dezvoltării serviciilor comunitare de utilități publice, aceasta are ca obiectiv fundamental îndeplinirea angajamentelor care vizează domeniul serviciilor comunitare de utilități publice pe care România şi le-a asumat prin Tratatul de Aderare la Uniunea Europeană.
Strategia natională privind accelerarea dezvoltării serviciilor comunitare de utilități publice are următoarele obiective generale:
Municipiul Timișoara, prin Consiliul Local, în calitate de autoritatea publică tutelară se aşteaptă ca managementul societăților să fie orientat spre dezvoltarea afacerilor în condiții de profitabilitate, să se urmărească permanent stabilirea unui echilibru între calitatea lucrărilor și serviciilor realizate, protecția mediului şi securitatea şi sănătatea lucrătorilor.
Astfel că, principalele criterii de performanță sunt stabilite avându-se în vedere:
În ceea ce privește sistemul de administrare al societăților, acesta este unitar. Administrarea acestora este asigurată de Consilii de Administrație format din 9 membri la Societatea de Transport Public Timișoara S.A și la Drumuri Municipale Timișoara S.A., 7 membri la Horticultura S.A. și Piețe S.A., respectiv 3 la Agenția de Achiziții Publice Timișoara. În cursul anului 2022, a fost realizată procedura de recrutare pentru poziția de membru în Consiliul de Administrație la Societatea de Transport Public Timișoara S.A.
De notat faptul că, în cursul anului 2023, pentru atingerea obiectivului de stabilire a unui echilibru între calitatea lucrărilor și serviciilor realizate, la nivelul Primăriei Municipiului Timișoara, a fost actualizată Procedura Operațională (PO) privind monitorizarea și evaluarea managementului întreprinderilor și a serviciilor publice (COD: PO-DE-187) care contribuie la îmbunătățirea desfășurării activităților de:
În ceea ce privește Compania Locală de Termoficare „Colterm” S.A., prin Hotarârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 460 din 20.09.2022, s-a aprobat prelungirea, prin act adițional, a Contractului privind delegarea de gestiune, prin atribuire directă, a serviciului de sortare a deșeurilor – operare și întreținere a Stației de sortare deșeuri din Municipiul Timișoara încheiat cu S.C. Locală de Termoficare „Colterm” S.A. – în insolvență, până la data desemnării, prin licitație publică, a unui operator și încheierea unui nou contract de delegare, dar nu mai mult de 1 an.
În ceea ce privește Compania Drumuri Municipale, Hotarârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr. 676 din 27.12.2022, prin act adițional la Contractul privind delegarea de gestiune, s-a aprobat atribuirea directă a serviciul ”Activitatea de semnalizare a circulației rutiere, întreținere, funcționare și dirijare a circulației rutiere pe raza municipiului Timișoara”.
Potrivit contului de profit și pierdere, la 31.12.2022, societățile aflate sub autoritatea Municipiului Timișoara au înregistrat în Contul de Profit și Pierdere (P&L) următoarele rezultate prezentate mai jos, comparativ cu rezultatele exercițiului financiar precedent (2021):
Indicator | Anul 2022 | Anul 2021 | Evoluție (%) |
Cifra de afaceri netă | – | 202.114.456 | – |
Venituri totale | – | 261.612.956 | – |
Cheltuieli totale | – | 570.013.206 | – |
Pierderea netă | – | -308.400.250 | – |
Total datorii | – | 474.616.335 | – |
Salariați | – | 767 | – |
Marja netă | – | – | – |
Autonomia financiară | – | – | – |
Solvabilitate generala | – | – | – |
Notă: Rezultatele financiare aferente anului 2022 nu au fost transmise spre aprobare către APT.
Indicator | Anul 2022 | Anul 2021 | Evoluție (%) |
Cifra de afaceri netă | 50.146.887 | 46.596.285 | +7,62 |
Venituri totale | 62.199.247 | 54.017.415 | +15,15 |
Cheltuieli totale | 59.841.888 | 50.513.840 | +18,47 |
Profit net | 2.125.737 | 3.383.614 | -37,18 |
Total datorii | 18.500.104 | 19.336.049 | -4,32 |
Salariați | 310 | 374 | -17,11 |
Marja netă | 4,24 | 7,26 | -41,6 |
Autonomia financiară | 79,79% | 78,76% | +1,31 |
Solvabilitate generala | 4,99 | 4,74 | +5,27 |
Indicator | Anul 2022 | Anul 2021 | Evoluție (%) |
Cifra de afaceri netă | – | 9.197.007 | – |
Venituri totale | – | 9.452.019 | – |
Cheltuieli totale | – | 9.311.248 | – |
Profit net | – | 140.771 | – |
Total datorii | – | 1.214.575 | – |
Salariați | – | 41 | – |
Marja netă | – | 1,53 | – |
Autonomia financiară | – | 82,05 | – |
Solvabilitate generala | – | 5,57 | – |
Notă: Rezultatele financiare aferente anului 2022 nu au fost transmise spre aprobare către APT.
Indicator | Anul 2022 | Anul 2021 | Evoluție (%) |
Cifra de afaceri netă | 16.595.841 | 12.226.832 | +35,73 |
Venituri totale | 16.649.854 | 12.552.495 | +32,64 |
Cheltuieli totale | 15.610.266 | 13.618.178 | +14,63 |
Profit net | 819.884 | -1.070.981 | – |
Total datorii | 2.354.433 | 2.139.739 | +10,03 |
Salariați | 200 | 200 | – |
Marja netă | 4,94 | 0,00% | – |
Autonomia financiară | 78,80 | 78,84 | -0,05 |
Solvabilitate generala | 5,11 | 5,02 | +1,79 |
Indicator | Anul 2022 | Anul 2021 | Evoluție (%) |
Cifra de afaceri netă | 142.279.214 | 131.074.099 | +8,55 |
Venituri totale | 144.850.073 | 133.032.416 | +8,88 |
Cheltuieli totale | 154.997.848 | 133.668.123 | +15,96 |
Pierdere netă | -10.537.481 | -1.678.199 | +527,9 |
Total datorii | 167.807.683 | 127.085.719 | +32,04 |
Salariați | 1.070 | 1.136 | -5,81 |
Marja netă | – | – | – |
Autonomia financiară | – | – | – |
Solvabilitate generala | 0,67 | 0,84 | -20,24 |
Dat fiind că anul 2022 a fost primul an de funcționare al AAPT, iar procedurile de achiziții publice centralizate au fost finalizate destul de târziu în cursul anului, AAPT nu a obținut venituri în anul respectiv.
La societățile aflate sub autoritatea publică tutelară a Municipiului Timișoara s-a avut în vedere:
În opinia Societății de audit TVG Tax Audit S.R.L., situațiile financiare oferă o imagine fidelă a poziției financiare a societății la data de 31.12.2022, precum și a performanței financiare și a fluxurilor de trezorerie pentru exercițiul financiar 2022, în conformitate cu OMFP nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările ulterioare.
Fără a exprima o rezervă cu privire la situațiile financiare individuale anexate, următorul aspect a fost considerat relevant, anume faptul că „activitatea societății a fost/este afectată de contextul actual, generat de efectele pandemiei de COVID-19, precum și a impactului stării de război din Ucraina”. Referitor la măsurile luate de societate pentru asigurarea continuității afacerii, auditorul extern a apreciat faptul că „din analiza modalităților de evaluare a riscului, a considerentelor care au fost luate în calcul la evaluarea riscului, am apreciat, pe baza raționamentului profesional și a informațiilor disponibile, că evaluarea realizată de conducerea societății, în ipoteza continuității activității, este rezonabilă”.
Situațiile financiare pe anul 2022 au fost aprobate de către Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor prin Hotărârea nr. 2/25.05.2023. Totodată, prin Hotărârea A.G.A. nr. 2/2023, Societatea Drumuri Municipale Timișoara S.A. propune repartizarea către acționarul unic a dividendelor în valoare de 809.785 lei.
Având în vedere faptul că Societatea Piețe S.A. nu a mai procedat la reevaluarea activelor imobilizante existente în patrimoniul său, în scopul prezentării în situațiile financiare, ultima reevaluare fiind prezentată în situațiile financiare aferente anului 2014, lucru care reiese din opinia auditorul NF Truth and Trust S.R.L., Consiliul Local al Municipiului Timișoara a adoptat Hotarârea nr 176 din 09.05.2023 privind împuternicirea reprezentanților AGA la Piețe S.A. Timișoara pentru efectuarea selecției auditorului extern. Prin această Hotărâre, APT dorește ca realizarea contractării serviciilor auditorului statutar se se realizeze în conformitate cu prevederile legislației specifice din domeniul achizițiilor publice, ținând cont de necesitatea de a minimiza riscul de afectare a credibilităţii raportărilor financiare, optându-se astfel pentru un auditor statutar sau o firmă de audit ce are calificativul A sau B obţinut la ultima inspecţie periodică de calitate.
Așa cum a mai fost specificat în cadrul raportului, până la momentul redactării, situațiile financiare aferente anului 2022 (inclusiv opinia de audit) nu au fost transmise către APT.
În opinia auditorului independent NF Trust and Trust S.R.L., situațiile financiare oferă o imagine fidelă a poziției financiare a societății la data de 31.12.2022, precum și a performanței financiare și a fluxurilor de trezorerie pentru exercițiul financiar 2022, în conformitate cu OMFP nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările ulterioare.
Situațiile financiare pe anul 2022 au fost aprobate de către Adunarea Generală a Acționarilor prin Hotărârea nr. 3/25.05.2023. Totodată, prin Hotărârea A.G.A. nr. 3/2023, Societatea Horticultură S.A. propune repartizarea profitului net în sumă de 819.884 lei ca surse proprii de finanțare.
Situațiile financiare au fost auditate conform prevederilor legale, de către auditorul statutar BDO Auditors and Business Advisors S.R.L., numit prin Hotararea AGA nr. 1 din 07.02.2023, opinia auditorului fiind o opinie contrară[2], bazată pe:
Luând în considerare cele prezentate în Raport, se pot concluziona următoarele aspecte privind evoluția celor 6 societăți aflate sub autoritatea Municipiului Timișoara, în anul 2022:
În concluzie, amintim că societățile au obligația de a întreprinde toate demersurile necesare pentru a asigura:
[1] Proiectul a fost selectat în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă cofinanțat de Uniunea Europeană din Fondul Social European
[2] Situațiile financiare nu prezintă fidel poziția financiară a Societății la data de 31 decembrie 2022, și performanța sa financiară și fluxurile sale de trezorerie aferente exercițiului încheiat la această dată, în conformitate cu Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările ulterioare (”OMFP 1802/2014”)