Logo Primaria Timisoara

Primăria Municipiului Timișoara

Dezbateri publice în 2023

Primăria Municipiului Timişoara invită pe toți cei interesați la întâlnirea de dezbatere publică privind următorul proiect de hotărâre:

1.Proiect de hotărâre privind modificarea și aprobarea Organigramei, a Statului de Funcții și a Regulamentului de Organizare și Funcționare pentru Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara.

Evenimentul are loc în data de 13.12.2023, ora 16:00 în Sala de Consiliu a Primăriei Municipiului Timișoara, Bd. CD Loga nr. 1, etaj 1.

Pentru transmiterea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu valoare de recomandare, pentru participarea la întâlnire și luarea cuvântului cu privire la proiectul de hotărâre supus dezbaterii, cetățenii interesați se pot adresa în scris Direcţiei Secretariat General – Serviciul Administraţie Locală sau în format electronic, la adresa: [email protected], până la data de 12.12.2023, ora 15:00.

Participanții la dezbatere care se înscriu la cuvânt își vor susține punctele de vedere exclusiv pe marginea proiectului de hotărâre.

Durata limită de exprimare a punctelor de vedere este de 3 minute pentru fiecare participant.

Proiectul de hotărâre poate fi consultat mai jos:

https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=AB781D357296849DC2258A76002DF117

Primăria Municipiului Timişoara invită pe toți cei interesați la întâlnirea de dezbatere publică privind următoarele proiecte de hotărâri:

1. Proiect de hotărâre privind modificarea și aprobarea Organigramei, Statului de Funcții și a Regulamentului de organizare și funcționare pentru Aparatul de specialitate al Primarului Municipiului Timișoara;

2. Proiect de hotărâre privind modificarea și aprobarea Organigramei, Statului de Funcții și a Regulamentului de organizare și funcționare pentru Direcția Generală Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar;

3. Proiect de hotărâre privind modificarea și aprobarea Organigramei, Statului de Funcții și a Regulamentului de organizare și funcționare pentru Administrația pentru Sănătate și Educație a Municipiului Timișoara.

Evenimentul are loc în data de 13.12.2023ora 14:30, în Sala de Consiliu a Primăriei Municipiului Timișoara, Bd. CD Loga nr. 1, etaj 1.

Pentru transmiterea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu valoare de recomandare, pentru participarea la întâlnire și luarea cuvântului cu privire la proiectele de hotărâri supuse dezbaterii, cetățenii interesați se pot adresa în scris Direcţiei Secretariat General – Serviciul Administraţie Locală sau în format electronic, la adresa: [email protected], până la data de 12.12.2023, ora 15:00.

Participanții la dezbatere care se înscriu la cuvânt își vor susține punctele de vedere exclusiv pe marginea proiectelor de hotărâri.

Durata limită de exprimare a punctelor de vedere este de 3 minute pentru fiecare participant.

 

Proiectele de hotărâri pot fi consultate mai jos:

  1. https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=E0FFE07613AB0E89C2258A68003FC336

      2. https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=420AEDDFD2A7FC3BC2258A7E00364E05

      3. https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=4E8BE3394677958EC2258A7E003F4E8A

 

Primăria Municipiului Timişoara invită cetățenii să participe la dezbaterea publică pe tema stabilirii impozitelor și taxelor locale în Municipiul Timișoara pentru anul 2024. Cotele de impozitare vor rămâne neschimbate.

Dezbaterea va avea loc în data de 04.12.2023, ora 16:00, în Sala de Consiliu a Primăriei Municipiului Timișoara, de pe bulevardul C.D. Loga nr. 1, etaj 1.

Îi îndemnăm pe toți cei interesați să ne transmită din timp propunerile, sugestiile și opiniile în scris la Direcția Secretariat General – Serviciul Administrație Locală,  sau pe e-mail: [email protected] , până miercuri, 29 noiembrie 2023, ora 15:00.

Participanții la dezbatere care se înscriu la cuvânt își vor susține punctele de vedere exclusiv pe marginea proiectului de hotărâre. Durata limită de exprimare a punctelor de vedere este de 3 minute pentru fiecare participant.

Proiectul de hotărâre poate fi consultat mai jos:

https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=4AB9AC4DC7C7E567C2258A5B004D6816

MINUTA DEZBATERII PUBLICE DIN DATA DE 27.09.2023 REFERITOARE LA PROIECTUL DE HOTĂRÂRE PRIVIND APROBAREA PLANULUI URBANISTIC GENERAL – MUNICIPIUL TIMIȘOARA ȘI A REGULAMENTULUI LOCAL DE URBANISM AFERENT

La dezbaterea publică desfăşurată în data de 27.09.2023, ora 1700, au participat următoarele persoane:

  • Dl. Matei Creiveanu – Administratorul Public al Municipiului Timișoara;
  • Dl. Gabriel Almăjan – Arhitect Șef al Municipiului Timișoara;
  • D-na Magdalena Nicoară – Director Executiv – Direcția Autorizări și Control;
  • D-na Despina Ungureanu – Șef Serviciu Guvernanță Participativă și Management Cartiere;
  • Dl. Eugen Pănescu – Coordonator al echipei de elaborare a P.U.G.;

D-nii: Răzvan Negrișanu și Radu Țoancă – consilieri locali;

  • D-na Monica Schneider – Consilier personal al Primarului;
  • Consilieri din cadrul Direcției Generale de Urbanism și Planificare Teritorială și ai Direcției de Relații Comunitare;
  • Reprezentanți ai instituțiilor de învățământ universitar: Dl.Prof.Univ.Dr. Cosmin Popescu – Rector al Universității de Științele Vieții “REGELE MIHAI I” Timișoara;
  • D-na Loredana Pălălău – Arhitect Șef – Consiliul Județean Timiș;
  • Reprezentanți ai unor societăți, cetățeni.

La întâlnirea care s-a desfășurat pe parcursul a două ore și patruzeci și cinci de minute au participat aproximativ 60 de persoane.

DL.GABRIEL ALMĂJAN – ARHITECT ȘEF – În introducerea pe care o face arată că Planul Urbanistic General al municipiului este o documentație care a traversat mai multe etape de informare și consultare, la care s-au adoptat și hotărâri ale Consiliului Local, fiind întocmite și rapoarte de informare a publicului. Soluțiile, concepția, organizarea funcțională au traversat, conform prevederilor legale, toate consultările care au fost finalizate și prin aprobarea unor forme preliminare care au intrat în avizare. Ulterior avizării au mai fost elaborate modificări din cerințele avizatorilor. Propunerea avută în vedere se axează pe operaționalizarea Planului Urbanistic General, respectiv clarificarea anumitor temeri care au fost enunțate în spațiul public și mediul profesional și anume, ce se întâmplă după adoptarea planului, cu documentația și investița aflate în curs, în general cu situații tranzitorii. Atenția este îndreptată asupra etapelor planului: revizuirea acestuia, coroborarea cu noul sistem GIS care va fi implementat, etc. Primul lucru câștigat prin adoptarea unui plan urbanistic general de generație nouă este claritatea și nivelul de detaliu pe care îl are. Planurile Urbanistice Zonale de cartiere urmează să stabilească reglementări de detaliu, aplicate, comparativ cu cele din trecut. Un aspect important îl constituie implementarea unui nou GIS – un plan de situații accesibil orăcărui cetățean, care poate să vadă în timp real pe orice parcelă asupra căreia are un interes, o situație juridică, economică, tehnică. În prezent există un GIS în format vechi, neaccesibil publicului. GIS-ul urmează să fie populat cu toate datele din P.U.G. și cu reglementările tehnice care sunt aferente parcelei persoanei în cauză. Accesul la informații va fi mult mai rapid. Planul Urbanistic General analizează tendințele de dezvoltare și ia în considerare interesul public. Nu poate răspunde doar interesului privat, drepturile personale fiind coroborate cu interesul public. Nu se poate prejudicia un interes public, comun, pentru un interes singular, privat.

DL.EUGEN PĂNESCU – ARHITECT – COORDONATOR AL ECHIPEI DE ELABORARE A P.U.G. – În spiritul documentației prezentate, subliniază câteva aspecte esențiale: documentul de urbanism face legătura prin natura lui între temele de strategie – viitorul apropiat dar și mai îndepărtat al dezvoltării orașului, având un caracter dublu de strategie și reglementare. Funcționează împreună cu alte documente dezbătute intens, Planul Integrat de Dezvoltare Locală și Planul de Mobilitate. Planul prevede elemente de regulament și pentru zonele existente ale orașului, cartierele de blocuri, cele de case, istorice, centrul orașului, dar asigură prevederi și pentru orașul din viitor. Sunt zone de grădini sau de câmpuri care se transformă în zone de locuit, sunt fabrici care nu mai funcționează și care se transformă în locuințe, în mall, în alte fabrici. Transformarea zonelor se face în cadrul unor operațiuni urbane, cele mai importante fiind cele discutate, de urbanizare, niște nuclee urbane accesibile, care să funcționeze ca niște zone închegate, unde viitorii cetățeni să aibă la îndemână niște servicii minimale pe care să le folosească cotidian precum și operațiunile de restructurare care sunt transformări ale unor zone în declin ale orașului și care se transformă în altceva decât în ceea ce orașul are nevoie. Aici intervine și problema regenerării urbane, a unor zone care să devină zone funcționale. La Timișoara se poate observa cum temele legate de dotările din cartier, de spațiile verzi, de agrementul urban, sunt deja tratate consecvent, pe baza unor lucruri comunicate și asumate public, coerent și ferm. Legătura dintre acest document și implementarea bugetelor locale este foarte directă. Se prevăd pachete de finanțări prin programele locale existente.

D-NA ANA MARIA CREȚU – Din perspectiva pe care o are ca locuitor al zonei Mehala, prezintă trei aspecte legate de această zonă. Consideră strada Alexandrescu ca fiind destul de sufocată și atrage atenția asupra modului de rezolvare a problemei camioanelor. Dorește să afle date despre planul de dezvoltare pe porțiunea dintre str.Ovidiu Balea și Calea Torontalului. Ia în calcul, ca fiind de bun augur, în interes public, conectarea zonei Mehala cu zonele Torontal și  Aradului. 

DL.G.ALMĂJAN – Precizează că Planul Urbanistic General susține dezvoltarea mobilității alternative și impune prin anumite reguli de analiză ca toate proiectele de dezvoltare să aibă aceste componente în vedere, nu doar formal. Până în prezent, un profil stradal nu a inclus în mod obligatoriu o pistă de biciclete, iar procentul de zonă verde nu este detaliat, în P.U.G. acest aspect fiind detaliat ( % zonă verde pe sol ), deci acele parcele nu vor mai putea fi ocupate 100% cu subsoluri, întrucât se sigilează întreaga suprafață de teren a orașului, capacitatea rețelei de preluare a apelor pluviale fiind deja la maxim. Nimic nu ne poate opri să facem strategii de mobilitate și proiecte de investiții pentru îmbunătățirea mobilității în cartiere. Dimpotrivă, faptul că anumite politici publice în plan sunt enunțate și asumate de Consiliul Local prin vot și, de asemenea, planul de acțiune asumat prin vot,  va trebui sa se acorde toată atenția pentru ca aceste investiții să se și întâmple, acestea urmând niște etape, de aprobare și implementare.

D-NA ANDREEA POP – AVOCAT – REPREZENTANT AL SOCIETĂȚII EURORENT GROUP”  – Constată lacunele existente în normele tranzitorii și lăsate la interpretarea autorităților. Face referire la certificatele de urbanism în care se menționează că acestea nu se vor mai prelungi în momentul aprobării planului. Prin interdicția de prelungire a certificatului de urbanism se încalcă prevederile din Legea nr.50 din 1991. Din punct de vedere juridic, aceste aspecte de norme tranzitorii este necesar să fie reanalizate și reverificate. În problema legată de valabilitatea sau nevalabilitatea PUZ-ului, este necesar să se aibă în vedere modalitatea de redactare a termenului “valabil”, care să nu lase loc diverselor interpretări. Terenul pe care societatea îl are, de aprox.4000 mp, este în contradicție cu zona întreagă, fiind împrejmuit de alte terenuri, unde sunt deja edificate construcții. Propune găsirea unei variante cu privire la situația în care sunt case unifamiliale, să fie stabilită o anumită suprafață, iar unde sunt unități locative pentru mai multe familii, să se stabilească o altă suprafață.

DL.G.ALMĂJAN – Apreciază ca fiind dificilă armonizarea situațiilor speciale prezentate cu legislația națională actuală și cu situațiile particulare în care se găsesc anumite investiții. În lege sunt stipulate foarte clar condițiile pentru care PUZ-urile își prelungesc de drept valabilitatea. Legea, citită cu normele de aplicare, arată faptul că în situația în care PUZ-ul a demarat investițiile, se prelungește de drept. Alte PUZ-uri cu vechime de 10 sau 20 de ani, nu au avut termen de valabilitate prin HCL, nu au făcut nici o investiție și nu au produs nici un efect, nu vor fi preluate în P.U.G., acest aspect fiind absolut legal. Privitor la detaliile de tipul amplasării garajelor, acestea sunt perfectibile.

D-NA WANDA FIAT – CO-founder & CEO – Aduce în discuție faptul că în ultimele trei revizii ale PUG-ului, spațiul care acum este verde, teoretic, între strada Muzicescu și E.Quinet, avea destinație parc. În ultima revizie a devenit spațiu construibil, grad de ocupare 60% și un drum care va trece exact în spatele parcelelor deținute. Nu se dorește renunțarea la spațiul verde, întrucât nu există nici un parc. Se impune necesitatea amenajării acelui spațiu, drumul fiind făcut ilegal.

DL.G.ALMĂJAN – Hotărârea de Consiliu Local care a aprobat PUZ-ul, 323 din 2001, în urma căreia s-au dezmembrat parcelele de case și s-au edificat casele, a propus grădiniță. Este de dorit să existe spații verzi, dar în egală măsură, zona Muzicescu este zona cu cele mai multe grădinițe private. Zona a avut singurul teren reglementat prin HCL cu funcțiunea de învățământ preșcolar. Deocamdată nu este o investiție programată pe parcela respectivă (cu referire la parc), dar s-a corectat în documentație pentru a exista corelare cu deciziile anterioare luate, în baza cărora au fost edificate casele care sunt acolo.  Pentru a păstra un procent de zonă verde se duce o luptă continuă, dar nu se poate ignora asigurarea unei funcțiuni publice obligatorii, cum este învățământul preșcolar.

DL.VASILE DOGARU – Ridică câteva probleme metodologice legate de elaborarea PUG-ului și de eventualele îmbunătățiri. O constatare esențială în PUG este că populația Timișoarei se menține pe următorii 30 de ani, aspect care trebuie avut în vedere în momentul gândirii dezvoltării unui oraș. Semnalează lipsa clasificărilor avizate și a datelor. Consideră că nu este permisă folosirea simbolurilor și a semnalizărilor pe zone, fără a fi avizate și explicate. Față de vechiul PUG, este necesar să existe procese în continuitate și păstrarea unui mod predictibil pentru locuitori.

DL.G.ALMĂJAN – Pune accentul pe necesitatea luării unor decizii în situația administrării unui oraș, nefiind posibilă menținerea doar la nivel teoretic, academic. La analiza indicatorilor de calitate ai vieții, pe un cvartal trebuie să existe mai multe tipuri de unități de morfologie urbană, în același cvartal. Dacă într-un cvartal există trei tipuri de construcții, nu înseamnă că nu pot fi luate toate în ansamblu la o analiză a calității vieții.

DL.E.PĂNESCU – Aduce completări importante, legate de documentația supusă discuțiilor, aceasta trebuind să aducă un regulament foarte precis din două puncte de vedere, unul fiind legat de funcțiune, utilizare, locuință, servicii, spații verzi,  existând, însă,  în cadrul acestor categorii și alte detalieri din punct de vedere morfologic –  tipul de locuințe, tipul de clădiri de birouri, dimensiunea acestora, numărul de familii, etc. Precizează că cvartalul în sine nu este o măsură justă a unității și a echilibrului dezvoltării urbane. Ele nu sunt unitare din punct de vedere funcțional, cum sunt cele legate de cartierele de case sau de fabrici. Regulamentele sunt făcute să prevină conflictele între vecini. Timișoara deține cea mai mică suprafață liberă de dezvoltare în teritoriul administrativ și din această cauză aceste PUZ-uri sau documentații care consumă terenuri libere trebuie să fie tratate cu foarte multă prudență, iar terenul liber să fie folosit în mod înțelept în următorii ani.

DL.CRISTIAN ORLESCU – ADMINISTRATOR SC HOME DEV 3 SRL – Referitor la reglementarea situațiilor tranzitorii, constată, referitor la art.5 și 6 din Proiectul de hotărâre care detaliază art.56 alin. 5 din Legea nr.350. Totodată și reglementarea situațiilor tranzitorii privind documentațiile PUZ-PUD care fac trecerea la art. 46 alin.1.6 din Legea nr.350. Consideră că punctul nr.7 din Proiectul de hotărâre necesită o detaliere privind modul în care vor fi coroborate prevederile PUG-ului și a strategiilor de dezvoltare.

DL.G.ALMĂJAN – Arată, în răspuns, că o strategie se diferențiază esential de un plan sau de un PUZ prin faptul că este monitorizată prmenent și este dinamică. Ea stabilește niște direcții de acțiune care sunt monitorizate. Ambele sunt necesare și complementare. Strategiile pot constitui teme ale viitoarelor planuri. Inițierea planurilor urbanistice se face și de către persoane fizice care au ca temă de proiectare un interes privat. Prin adoptarea unei Hotărâri de Consiliu Local, trebuie avut în vedere și un interes public, moment în care strategia ajută la încadrarea documentațiilor într-o viziune mai largă, într-o zonă în care PUG-ul nu a acoperit tendința respectivă. Pe baza planului de acțiune se pot propune proiecte în bugetele viitoare. Legea permite administațiilor locale să  dețină strategii și planuri.

DL.ANDREI MIHAI POGANY – DR.ING. –  În calitate de specialist în probleme de circulație rutieră, ridică câteva probleme legate de acest aspect: necesitatea existenței centurilor de circulație care dau posibilitatea ocolirii orașului și preîntâmpinarea creerii de accidente, existența intersecțiilor denivelate ( intersecția B-dul Pârvan, Coposu, până la podul Michelangelo ), semaforizarea, care a dus la creșterea siguranței în circulație, circulația dintre Gara de Nord și Gara de Est –  linie de cale ferată care oprește dezvoltarea orașului. Propune mutarea acesteia în altă zonă.

DL.G.ALMĂJAN – Menționează că lucrurile la care s-a făcut anterior referire sunt avute în vedere, fiind prevăzute și în bugetul public.

DL.CONSTANTIN MURARIU – Ca reprezentant a douăzeci și doi de proprietari de terenuri situate în zona Plopi Sud-Ciarda Roșie, solicită menținerea zonei industriale respective, delimitată de Calea Buziașului la Sud, Canalul betonat la Est și Canalul Subuleasa la Nord. Se pronunță împotriva votării planului din  considerentele prezentate în documentația înaintată Direcției Generale de Urbanism și Planificare Teritorială.

DL.G.ALMĂJAN – Explică faptul că Planul Urbanistic Zonal aflat în discuție a avut în urmă cu aprox.20 de ani niște zone propuse pentru anumite funcțiuni. S-a specificat că este obligatoriu ca ele să fie urmate de alte documentații de urbanism și care nu s-au întâmplat timp de 20 de ani. Tendința de dezvoltare a fost practic nulă în zona rescpectivă, cu atât mai mult cu cât nu există acces. Este necesar ca  întreaga zonă să fie sistematizată. În situația în care, timp de douăzeci de ani, nimeni de acolo nu a făcut un demers general, în mod firesc a fost propusă o zonă verde, deci un interes public. Nu se poate transforma o zonă în cazul în care cineva a cumpărat un teren cu un anumit preț, acest aspect fiind ilegal și abuziv, frizând interesul public. Soluția este ca proprietarii de terenuri din zonă să se asocieze într-un demers comun, să nu fie individualiști și să nu demareze diverse notificări în plan individual, să vadă o eventuală revizie viitoare a PUZ-ului în toată zonă sau un PUZ director pe toată zona, inițiat de primărie sau de către o entitate privată, sub coordonarea primăriei și să rezolve probleme de acces general. Toate PUZ-urile care s-au demarat în zona respectivă și care nu aveau accesul asigurat de la primul drum public au fost respinse, acestea încălcând legea. Drumul public nu deservește doar investiția persoanei în cauză, el face legătura între două drumuri publice. Trebuie avută în vedere o soluție de ansamblu, nu una individuală.

DL.VALENTIN OPRESCU – S.C. TUCASA S.R.L. ȘI S.C.CLUB S.R.L. –  Dorește să știe dacă în petiția depusă vis-à-vis de speța la P.U.G., există o greșeală de proiectare sau este o strategie de schimbare a funcțiunii. În plan se ține cont de interesul cetățenilor din zonă.  Deține terenuri în zona Sud, aprox.150.000 mp, adiacente zonei Continental, în transformare, în PUG-ul vechi fiind o zonă industrială. În anul 2013 a avut loc o consultare publică, la care mai mulți cetățeni proprietari din zonă au participat și au declarat că nu mai doresc industrie și vor să aibă locuire. În baza Raportului consultării publice întocmit, s-a elaborat planșa de reglementări valabilă pentru noul P.U.G. Zona era delimitată vertical cu locuințe, conform cererii. În ultimă instanță, pe zece hectare, în ultima variantă apare culoarea maro, industrie. Întreabă dacă este greșeală de proiectare sau este o strategie, vi-a-vis de cele zece hectare.

DL.G.ALMĂJAN – În răspunsul dat arată că un cartier de locuințe de trei mii de familii, prezentat, în mijlocul unei zone industriale, izolat, fără funcțiuni publice și fără acces la multe facilități, este o disfuncționalitate majoră. Pe parcursul avizărilor PUG-ului, s-au făcut aceste observații de către avizatori pentru ca să se remedieze aceste disfuncționalități de incompatibilitate funcțională. În momentul în care se analizează tendințele de dezvoltare ale unui oraș, se au în vedere mult mai multe aspecte legate de activitățile economice, de crearea de locuri de muncă, de activități economice care sunt deja în curs și care aduc venituri importante la bugetul local și mai puțin de  profitul generat de o dezvoltare imobiliară care este în mijlocul unei zone industriale. În PUZ-ul prezentat, există o zonă la sud de acel drum unde s-a admis locuirea. S-a spus că la nord de acel drum se vor face orice alte funcțiuni care sunt compatibile cu industria, iar la sud orice funcțiuni care sunt dorite. Nimeni nu îngrădește dreptul de edificare, dar nimeni nu poate să își asume că va dezvolta zona într-un mod anacronic față de ceea ce este ea astăzi. PUG-ul nu este încă aprobat. A fost cumpărat un teren în condițiile unui PUG în vigoare care avea zonă industrială existentă și propusă, aceasta fiind reglementarea legală. Nu s-au obținut certificate de urbanism în baza altor reglementări. Strategia primăriei nu este o eroare de proiectare.

DL.RĂZVAN NEGRIȘANU – ARHITECT, CONSILIER LOCAL – Aduce în discuție mecanismele de evoluție a PUG-ului, care are deja o vârstă. Face referire la locurile de parcare care trebuie să existe pentru toate tipurile de funcțiuni. Particularitatea orașului este că pentru cartierele de case vechi singura șansă de a fi reabilitate este o reconversie funcțională. Există case care sunt pe zone pietonale și nu se pot amenaja efectiv locuri de parcare. La polul opus sunt funcțiuni industriale extrem de tehnologizate pe suprafețe mari, cu foarte puțini angajați, unde nu pot fi calculate locurile de parcare raportat la suprafața utilă, pentru că pot să apară discrepanțe foarte mari. Acest aspect se poate rezolva cu regulamente locale. A doua problemă, mai spinoasă, se referă la rezervele de teren care sunt cvasi-ocupate, dar fără să existe o parcelă rezervată pentru instituții publice. Ridică întrebarea dacă prin noul PUG sau ulterior se poate face un mecanism prin care să se poată avea aceste rezerve de teren pentru instituții publice.

DL.E.PĂNESCU – Arată că mecanismele de funcționare sunt cuprinse în P.U.G., acestea fiind de la început pentru zonele care nu există. Se prevăd în cote procentuale, proporționale cu suprafața planurilor urbanistice zonale, pentru că sunt zone care trebuie tratate în detaliu prin documentații de urbanism locale, terenuri pentru interesul public, străzi, spații verzi, dotări publice, cu referire la zone de locuit, în special. Legat de locurile de parcare, discuția este una care nu poate fi marcată în timp pe foarte mulți ani în avans, prin PUG. În Regulament au fost date niște cote de parcări, sprijinul fiind dat de extrase legale, pe situația orașului, pe tipurile de funcțiuni, dar, în perioada următoare, acest lucru se poate schimba, dacă sunt întrunite anumite condiții. Una dintre ele este ca infrastructura publică de acces să fie funcțională într-o măsură mai mare decât a fost la elaborarea propunerilor. Cotele de parcări se pot stabili local, normele naționale nefiind neapărat prioritare, Timișoara putând să dezbată și să vadă cum, pe anumite tipuri de zone, cotele de parcări pentru anumite funcțiuni sau pentru toate funcțiunile pot să fie altele. Nu trebuie să se înțeleagă că locurile de parcare pe care un regulament local îți permite să nu le faci, se pun în spațiul public. Acesta trece prin reconsiderări, prin design, care nu va crește cotele de parcări, ci le va scădea și din această cauză, tipurile de zone cu mai puține locuri obligatorii de parcare vor fi alte tipuri de zone. Nu vor funcționa la fel ca și astăzi.

DL.DAVID OVIDIU – Aduce în discuție problemele pe care le întâmpină în calitate de coproprietar al unei stații de carburanți din Timișoara, atrăgând atenția asupra inexistenței în PUG a stației în cauză. Nu este reglementată ca stație de carburanți. Se preocupă pentru evitarea în viitor a problemelor de natura celor prezentate și pentru pornirea acestei stații.

DL.G.ALMĂJAN – Scoate în evidență un aspect foarte important legat se sentința primită de antevorbitor în procesul pe care l-a avut cu primăria și în care se arată că se va elimina funcțiunea de zonă verde din plan și se va înlocui cu funcțiunea de curți-construcții. Atrage atenția că persoana în cauză se află într-o zonă construită protejată. Pentru intervenții de reparații, conform solicitării, există certificat de urbanism care dă această posibilitate persoanei în cauză.

PROF.UNIV.DR. COSMIN POPESCU – RECTOR AL UNIVERSITĂȚII DE ȘTIINȚELE VIEȚII “REGELE MIHAI I” TIMIȘOARA – Abordează câteva aspecte punctuale, primul fiind general, de apreciere a Planului Urbanistic, necesar pentru dezvoltare. Legat de drumul care face legătura între Calea Aradului și Calea Torontalului, aflat în administrarea universității, propune două sensuri giratorii, zona fiind foarte aglomerată. A doua mențiune este legată de drumul care inițial a fost prevăzut pe direcția sud-nord să treacă prin stațiunea didactică a universității, unde își desfășoară activitatea foarte mulți studenți. Menționează că în PUG nu a fost prevăzut. Adresează rugămintea pentru translatarea lui, aprox.100 m spre vest, având legătură și cu cel de-al doilea sens giratoriu. Drumul care face legătura între Calea Aradului și Torontalului deservește practic drumul propus în urmă cu foarte mult timp. Adresează rugămintea pentru modificarea acestui aspect în lucrarea propusă.

DL.G.ALMĂJAN – Apreciază că drumul la care s-a făcut referire este un drum recomandat. Ulterior detalierii prin PUZ-uri, prin strategii, s-a stabilit că poziția lui este mai corectă adiacent, nu prin mijlocul stațiunii de cercetare. În ceea ce privește soluțiile de intersecții,  în zona respectivă nu sunt stabilite prin PUG. Dacă prin documentațiile care vor fi avizate de Comisia de Circulație și Poliția Rutieră, se va stabili că o soluție de intersecție este mai viabilă, că poate fi semaforizată în sens giratoriu, denivelată, etc., ele vor fi implementate în acest fel. Se intenționează demararea PUZ-ului și pe Timișoara Nord care să rezolve infrastructura de acces majoră și cea minoră sau secundară pentru diverse investiții mai mici.

D-NA LOREDANA PĂLĂLĂU  – ARHITECT ȘEF – CONSILIUL JUDEȚEAN TIMIȘ – Își exprimă satisfacția pentru existența unui document actual, pe o legislație actuală, în periurban fiind în lucru dar și aproape de finalizare mai multe documente. Este un instrument cu care se poate lucra ca strategii publice generale mult mai ușor decât cu niște instrumente vechi. Corelările care sunt necesare între Polul de creștere Timișoara și linia întâi din periurban sunt multiple, dar, din păcare, autoritățile administrative din periurban nu reușesc să înțeleagă aceste probleme și creează neplăceri infrastructurii orașului, cum ar fi străzile înfundate, rețeaua de învățământ foarte încărcată, etc. Este necesar ca Timișoara, pentru atingerea câtorva obiective de oraș competitiv, de calitate,  să aibă în vedere infrastructura majoră și politicile urbane majore.

DL.RADU ȚOANCĂ – CONSILIER LOCAL – Face observația, referitor la documentul aflat în discuție, că după treisprezece ani, cu toate că acesta nu putea să aibă prospețimea unui document care s-ar fi elaborat într-un timp mai rezonabil, s-a comunicat extrem de puțin și de prost, pe baza lui. După votul din Consiliului Local, consideră că este de datoria fiecăruia ca acest document să fie comunicat, atât de Executiv cât și de toți cei implicați în urbanism, în Timișoara.

DL.G.ALMĂJAN – Menționează că problema cea mai mare la comunicare se leagă de inaccesibilitatea canalelor de comunicare cu cetățenii, dar intenția, în etapa următoare, este să se traducă mesajul planului în ceva mai penetrabil pentru cetățeni. Includerea zonelor istorice valoroase în zona construită protejată reprezintă un obiectiv public foarte important, acestea nefiind introduse anterior. Subliniază că zonele protejate din Timișoara sunt clar delimitate și stabilesc niște reguli foarte clare. Toate propunerile, sugestiile, tendințele, vor fi obiecte de revizuire. Planul trebuie să fie un instrument cât mai actualizat cu situația reală și să ajute la efectuarea unor investiții corelate cu administrațiile din Polul de creștere și din aglomerația urbană a orașului.

DL.E.PĂNESCU – Asigură pe toți cei prezenți că planul nu are greșeli și nu este anacronic, principalele prevederi strategice din anul 2013 fiind revizuite și actualizate în mod permanent. Documentul trebuie privit ca un document care face legătura cu dezvoltarea Timișoarei, nu numai la nivel periurban ci și international, el putând fi îmbunătățit și perfecționat în timp.

OBSERVAȚII și PROPUNERI

Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului local al municipiului Timișoara pe anul 2023

Astăzi, 02.02.2023, Primăria Municipiului Timişoara invită pe toți cei interesați la întâlnirea de dezbatere publică privind următorul proiect de act normativ: Proiect de hotărâre privind aprobarea bugetului local al municipiului Timișoara pe anul 2023.

Evenimentul va avea loc în data de 03.02.2023, ora 12,  în Sala de Consiliu a Primăriei Municipiului Timișoara, Bd. CD Loga nr. 1, et. 1  și prin platforma online ZOOM.

Pentru transmiterea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu privire la proiectul de hotărâre supus dezbaterii, cetățenii interesați se pot adresa în scris Direcţiei Secretariat General – Serviciul Administraţie Locală sau în format electronic, la adresa: [email protected], până la data de 03.02.2023, ora 11.

Persoanele care doresc să participe online la dezbatere, vor anunța până cel târziu în data de 03.02.2023, ora 11,  intenția de participare și totodată vor transmite opiniile pe care urmează să le pună în discuție, la adresa de e-mail de mai sus, unde vor preciza: numele, numărul de telefon, adresa de e-mail pentru transmiterea invitației online în vederea participării la ședință prin  intermediul platformei online.

Participanții la dezbatere care se înscriu la cuvânt își vor susține punctele de vedere exclusiv pe marginea proiectului de hotărâre.

Durata limită de exprimare a punctelor de vedere este de 3 minute pentru fiecare participant.

Proiectul poate fi consultat aici: https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=9222EE8AE35FFF38C2258948004EF8C7

MINUTA

DEZBATERII PUBLICE DIN DATA DE 03.02.2023 REFERITOARE LA        PROIECTUL BUGETULUI LOCAL AL MUNICIPIULUI TIMIȘOARA PE ANUL 2023

La dezbaterea publică desfăşurată în data de 03.02.2023 în Sala de Consiliu a Primăriei Municipiului Timişoara și prin platforma online ZOOM au participat, din partea Executivului Primăriei, domnul Ruben Lațcău – Viceprimar și domnul Matei Creiveanu – Administrator Public. Din partea Aparatului de specialitate al Primarului a participat doamna Steliana Stanciu – Director al Direcţiei Economice. Au fost prezenţi  reprezentanţi  ai unor instituţii, cetăţeni. La întâlnirea care s-a desfășurat pe parcursul unei ore și un sfert au participat aproximativ 20 de persoane.

  1. MATEI CREIVEANU – ADMINISTRATOR PUBLIC – Apreciază faptul că bugetul din acest an a fost un buget greu de echilibrat, întrucât el vine dintr-un an 2022 cu multiple crize, cum ar fi criza energetică, cea din Ucraina sau cea a refugiaților,  veniturile și modul de organizare a bugetului primăriei fiind astfel afectate. Au existat șocuri pe lanțurile de aprovizionare, pe creșterea costurilor cu energia, pe inflația generalizată. O atenție sporită se acordă funcționării orașului și investițiilor. Este un buget echilibrat, în care peste jumătate din prevederi sunt alocate investițiilor, o bună parte din ele fiind finanțate din fonduri europene. Bugetul local este de aprox. 2,3 miliarde de lei, din care aproape 1,3 pe partea de dezvoltare. Anul acesta există o cotă mai mare decât anul trecut către investiții, deși cheltuielile pe partea de funcționare au crescut, în principal datorită creșterii cheltuielilor cu energia, inflația, capitala culturală. Principalele priorități ale bugetului pentru acest an sunt reprezentate de serviciile publice,  investiții și capitala culturală. Se continuă marile proiecte de investiții începute în anii trecuți, se valorifică oportunitățile programelor europene care s-au deschis în cursul anului trecut și care se deschid și anul acesta, totul în condițiile păstrării unui echilibru bugetar, atât global la nivelul anului cât și pe partea de flux de numerar, lună de lună și zi de zi.

 

D-NA ELISABETA ȚERIGARIU – ASISTENT PERSONAL – Aduce din nou la cunoștință salariile asistenților personali care sunt sub minimul pe economie de patru ani de zile, acestea fiind calculate greșit încă din anul 2018. A fost sesizat angajatorul – Direcția de Asistență Socială Timișoara, autoritățile locale, însă nu a fost luată nici o măsură. Subliniază că asistentul personal înlocuiește patru-cinci specialiști.

DL.CREIVEANU – Asigură că această problemă a fost luată la cunoștință și că se va verifica modul de calcul.

D-NA ELENA PETRAN – ASISTENT PERSONAL – Atrage atenția că nu sunt recunoscute anumite drepturi în situația în care un asistent personal înlocuiește patru-cinci specialiști. Nu se calculează și nu se iau în considerare  zilele de sărbătoare, libere, iar sporul de noapte lipsește.

DL.CREIVEANU – Asigură, de asemenea, că se vor verifica prevederile legale iar sugestia va fi luată în considerare.

DL.ADRIAN DURLĂ – PROFESOR – CLUB SPORTIV ȘCOLAR TIMIȘOARA – Solicită sprijin în activitățile sportului de performanță. Atrage atenția că sala de gimnastică și bazinul de înot din cadrul Complexului Sportiv Bega necesită reabilitare în totalitate. De asemenea, solicită ca baza de la Uszoda să intre în atenția primăriei, precum și Complexul sportiv din Mircea cel Bătrân, unde terenurile au intrat în linie dreaptă, iar baza sportivă ar putea fi folosită în parteneriat pentru fotbal, rugby, etc. Dorește să afle dacă sunt prevăzute sume în buget.

DL.RAMON SĂNDULESCU – Legat de bazele sportive, întreabă ce se întâmplă cu acestea, de ce sunt în paragină, în special cea de la Uszoda și de la Mircea cel Bătrân și dorește să afle de ce este nevoit să meargă la baze sportive private în condițiile în care există cele menționate anterior.

DL.FILIP OLOGEANU – Ridică, de asemenea, problema importanței bazelor sportive pentru comunitate. Întărește ideile menționate de antevorbitori dar și necesitatea existenței în buget a sumelor necesare pentru activitatea sportivă.

DL.ANDREI GHIORGHESCU – Semnalează procentul de 0,21% alocat pentru mediu ca fiind prea mic. Face referire la B-dul Take Ionescu prevăzut cu mai multe benzi de circulație comparativ cu alte bulevarde unde sunt foarte multe clădiri, acesta find pe lista unde există  o mare densitate a populației afectată de poluarea fonică, aspect dovedit de studiile și hărțile fonice. În afara instalării barierelor fonice, măsură apreciată a fi cea mai eficientă, consideră a fi necesară și recomandarea din partea primăriei făcută către poliție, ambulanțe și pompieri pentru utilizarea sirenelor doar în caz de nevoie, mai ales între orele 2200-800. Face referire și la drumul care trece prin fosta ILSA, și își exprimă nedumerirea pentru faptul că nu a primit nici un răspuns timp de șase luni privitor la introducerea în circulație a acestui drum finalizat în urmă cu doi ani.

DL.ALIN BĂTRÎN – INGINER SOFTWARE – Este în asentimentul antevorbitorilor, iar legat de bazele sportive are o întrebare ce privește studiul de fezabilitate pentru proiectul de pe Mircea cel Batrân care a fost aprobat. Semnalează inexistența unui status curent al acestui proiect. Solicită lămuriri cu privire la faza în care se află proiectul. Își exprimă dorința ca digitalizarea să continue într-un proces mult mai accelerat și dorește să afle dacă se intenționează promovarea tinerilor antreprenori din Timișoara și digitalizarea administratiei primăriei cu ajutorul tinerilor din municipiu.

D-NA GEORGIANA TALOI – Pune accentul pe sectorul sport și  își exprimă dorința ca bazele sportive să fie cuprinse în buget, iar bazinele să fie refăcute, ele fiind necesare.

DL.ION OLARU –  CONSILIUL CONSULTATIV DE CARTIER PLOPI – Își exprimă nemulțumirea față de inexistența în cartier a trotuarelor și a șanțurilor, fiind necesară execuția unei lucrări de 22 km. Referitor la dotarea școlilor, aduce în discuție lipsa aparatelor de la sala de sport a Școlii Generale nr.1. Semnalează inexistența  pistelor de biciclete în cartier. Solicită existența în buget a unei sume de bani și pentru cartierul Plopi.

D-NA DEBORA ȘUTEU – Ridică  problema existenței bazelor sportive pentru public și nu pentru cetățenii care plătesc pentru a avea acces la baze sportive private. Întreabă ce se poate face pentru copiii din partea de nord a orașului care nu au nici o bază sau bazin public sau o pistă pentru alergare. Nu există locuri de joacă și de sport pentru acești copii. Apreciază bazele de sport ca fiind de viitor și sustenabile. Pune accent pe calitatea acestora  și pe caracterul lor public.

D-NUL RADU NICOSEVICI – PREŞEDINTE AL ACADEMIEI DE ADVOCACY – TIMIŞOARA – Sugerează câteva idei pentru o viitoare dezbatere publică a unui buget, dând exemplu pozitiv activitatea desfășurată la Cluj. Pune accent pe importanța prezenței amendamentelor.

DL.VASILE LEORDEAN – Propune existența în bugetul local a unei sume necesare pentru realizarea în șase luni a minimum două baze sportive calitative pentru copiii Timișoarei. Subliniază că este imperios necesară existența a două terenuri de sport unde să se desfășoare, pe lângă activitățile culturale și activități sportive pentru copii.

  1. TIBERIU NEGREI – JURIST – PREŞEDINTE AL SINDICATULUI LIBER AL SALARIAŢILOR DIN PRIMĂRIE ŞI DIN SERVICIILE PUBLICE AFLATE ÎN SUBORDINEA C.L.M.T. – Menționează că a solicitat includerea în proiectul de buget pe anul 2023 a sumelor necesare acordării acelor drepturi câștigate în instanța de judecată și a sumelor necesare acordării tuturor drepturilor bănești ce se cuvin angajaților din primăria municipiului și din serviciile publice aflate în subordinea C.L.M.T., conform legislației în vigoare. Este în asentimentul celor două asistente personale menționate anterior, amintind faptul că salariul minim brut în anul 2023, sub care nu se poate coborî este de 3000 de lei. Face referire la Ordonanța nr.19 publicată în Monitorul Oficial nr.87 din 31.01.2023 prin care s-a modificat art.16 din Legea nr.153 din 2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și prin care indemnizațiile primarului, viceprimarilor vor putea fi majorate până la 50%. În acest sens, consideră că toți angajații primăriei și ai serviciilor publice din subordinea primăriei, toate direcțiile aparținătoare, trebuie să beneficieze de această raportare la salariul minim din prezent.

DL.LAȚCĂU – Arată că bugetul a fost publicat pe site-ul primăriei la patru ore după ce a fost legal publicat. La 31 ianuarie Consiliul Județean și-a aprobat bugetul și doar ulterior primăria putea să pună în dezbatere și să aprobe bugetul în forma finală. Legislația prevede acești pași, în sensul în care la 45 de zile după ce bugetul național este aprobat, municipiul trebuie să-și aprobe bugetul, iar la 30 de zile Consiliul Județean. Există niște limitări de termen date de momentul în care trebuie trimis la finanțe, astfel încât să nu fie suportate amânări sau penalități la plata contribuțiilor pe care statul le datorează municipiului. Ca atare, fereastra de timp este extrem de scurtă.

Legat de bazele sportive, menționează că există mai multe proiecte în lucru la nivelul primăriei, baza de la Mircea cel Bătrîn a avut indicatorii aprobați, deci va putea merge spre proiectare și execuție. La Complexul Sportiv Bega au fost bugetați bani pentru reparații, de asemenea, pentru sala C-tin Jude au fost bugetați bani pentru reparația clădirii în exterior și interior, pentru parchet și iluminat. Există câteva proiecte în faze diferite de proiectare, aceasta fiind o zonă deficitară în care municipiul va trebui să facă eforturi să construiască și să reabiliteze bazele sportive în anii ce vin. Legat de bazele sportive pentru public, nu se poate să nu se facă o plată de către primărie sau de către cetățeni. Referitor la bugetul pentru investiții, anul trecut a fost terminat bugetul cu execuția bugetară de 530 milioane de lei (cel mai mare buget de investiții din istoria municipiului) din care 250 milioane de lei au fost din bugetul local, diferența fiind din fonduri nerambursabile. Există o creștere constantă comparativ cu anii trecuți. Se va dubla suma care va fi absorbită și care va fi plătită din fonduri europene. Condiția esențială este ca aceste investiții (suma de 530 milioane de lei) să fie investită de primărie în următorii zece ani în mod constant. Obiectivul principal este să se poată reuși ca lucrurile să fie direcționate spre dezvoltare. În acest an constrângerile mari legate de buget sunt date de trei capitole importante: unul este dat de capitala culturală, unde cheltuelile totale se ridică la aprox.150 milioane de lei (investiții, funcționare, cheltuieli conexe), un buget extrem de consistent pentru partea de termoficare (subvenții și pierderi tehnologice) și un buget mai mare cu 50% față de anul trecut pentru transportul public.

În prezent se lucrează cu ajutorul tinerilor antreprenori din Timișoara la un site nou al primăriei care urmează în curând să fie publicat.

Legat de reabilitarea blocurilor, arată că primăria a semnat un număr de 17 contracte de finanțare începând cu anul 2015 pentru un  număr de aprox. 68 de blocuri. În șase ani, primăria a reușit să execute un număr de șase sau șapte blocuri. Există prevăzute  în buget  o linie bugetară pentru documentații și proiecte noi și o linie bugetară pentru întocmire cereri de finanțare și caiete de sarcini. Urmează să înceapă pregătirea pentru un nou exercițiu financiar bugetar 2021-2027 care nu este încă deschis, astfel încât în partea a doua a acestui an să putem avea primele expertize tehnice și audite energetice.

Referitor la cartierul Plopi, menționează că anul acesta primele trotuare din cartier vor fi reabilitate, acest aspect fiind valabil și pentru cartierul Steaua.

Legat de problemele ridicate de Sindicatul Salariaților, arată că primăria si-a asumat un lucru extrem de dificil, de a majora salariile,  acum salariații aflându-se  în punctul de a primi și nu de a cere.

Privitor la aspectele legate de calitatea aerului și de poluarea fonică, menționează că legislația obligă să se întocmească un plan, atât în ceea ce privește calitatea aerului, cât și poluarea fonică. (exemplu:Aleea Ripensia, între str.1 Decembrie și str.Surorile Martir Caceu, unde circulația si poluarea fonică sunt foarte mari). Soluția tehnică, în timp, ar consta în montarea unor panouri în marginea acostamentului șoselei, peste bordură, de 3-4 m înălțime, care să protejeze trotuarul și blocurile de sunete.

SECRETAR GENERAL

CAIUS ȘULI

 

Timișorenii care au idei de proiecte comunitare vor avea și anul acesta la dispoziție campania de bugetare participativă, organizată de Primăria Municipiului Timișoara. Anul acesta, municipalitatea vine cu câteva noutăți care se regăsesc într-un proiect de hotărâre de consiliu local, care intră în consultare publică.

 „Cetățenii știu cel mai bine care sunt lucrurile pe care ar vrea să le îmbunătățească în zona în care locuiesc, acolo unde merg la școală sau în apropierea locului de muncă. Așa că alocăm și anul acesta o sumă consistentă cu care punem în practică idei de proiecte primite de la timișoreni și care sunt votate de comunitate. Anul acesta, creștem suma maximă acordată fiecărui proiect și facem câteva schimbări importante. Vrem să încurajăm timișorenii să vină cu propuneri de proiecte pentru zonele din oraș considerate defavorizate, și pentru asta alocăm o sumă dedicată. Campania de anul trecut a strâns peste 19.000 de voturi și ne așteptăm ca, și în acest an, entuziasmul cetățenilor și al societății civile timișorene să fie la cote ridicate”, transmite primarul Timișoarei, Dominic Fritz.

Bugetul participativ din acest an propune câteva modificări, precum includerea unui instrument de sprijinire a comunităților defavorizate. Astfel, se alocă suplimentar 1,2 milioane de lei pentru proiectele de sprijin care vizează patru Zone Urbane Marginalizate (ZUM), respectiv Fratelia, Ronaț, Polonă și Kuncz. Pentru a prioritiza școlile dezavantaje, proiectele de dotări care nu sunt incluse în alocările bugetare ale municipiului Timișoara vor fi disponibile doar pentru cele patru zone marginalizate.

De anul acesta se vor organiza cel puțin trei ateliere în fiecare dintre cele patru ZUM, cu scopul de a se identifica și îmbunătăți propunerile pentru comunitățile de aici. Aceste Zone Urbane Marginalizate au fost stabilite pe baza cercetărilor realizate de către Direcția de Asistență Socială Timișoara și sunt incluse în diagnoza socială a orașului.

În cadrul campaniei de bugetare participativă, suma propusă pentru fiecare proiect este de maxim 500.000 lei la nivelul întregului oraș, cu o alocare totală de 3.000.000 lei, iar pentru zonele marginalizate, suma maximă per proiect este de 300.000 lei, ajungându-se la o alocare totală de 1.200.000 lei.

Campania din anul 2022 s-a finalizat cu 8 proiecte câștigătoare, în urma voturilor exprimate de cetățeni. Perioada de implementare a proiectelor este de 1-2 ani și stadiul implementării se poate urmări pe https://decidem.primariatm.ro/bp .

Proiectul de hotărâre poate fi consultat aici:

https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=65CB8705E1DD3D71C225895E0050D800

Primăria va organiza o dezbatere publică privind Regulamentul bugetului participativ, în data de 07.03.2023, ora 17:00, în sala de ședințe a consiliului local, bulevardul C.D. Loga, nr. 1.  Timișorenii care au sugestii, propuneri sau opinii le pot trimite la adresa de e-mail: [email protected], până cel târziu în data de 07.03.2023, ora 12:00.

Astăzi, 22.03.2023, Primăria Municipiului Timişoara invită pe toți cei interesați la întâlnirea de dezbatere publică privind următorul proiect de act normativ: Proiect de hotărâre privind modificarea și aprobarea Organigramei, Statului de Funcții și Regulamentului de Organizare și Funcționare ale Direcției de Asistență Socială a municipiului Timișoara și înființarea unor servicii sociale.

Evenimentul are loc în data de 27.03.2023, ora 1700 în Sala de Consiliu a Primăriei Municipiului Timișoara, Bd. CD Loga nr. 1, et. 1 \și prin platforma online ZOOM.

Pentru transmiterea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu privire la proiectul de hotărâre supus dezbaterii, cetățenii interesați se pot adresa în scris Direcţiei Secretariat General – Serviciul Administraţie Locală sau in format electronic, la adresa: [email protected], până la data de 27.03.2023, ora 1200.

Persoanele care doresc să participe online la dezbatere, vor anunța până cel târziu în data de 27.03.2023, ora 1200 intenția de participare și, totodată, vor transmite opiniile pe care urmează să le pună în discuție, la adresa de e-mail de mai sus, unde vor preciza: numele, numărul de telefon, adresa de e-mail pentru transmiterea invitației online în vederea participării la ședință prin intermediul platformei online.

Participanții la dezbatere care se înscriu la cuvânt își vor susține punctele de vedere exclusiv pe marginea proiectului de hotărâre.

Durata limită de exprimare a punctelor de vedere este de 3 minute pentru fiecare participant.

  Proiectul poate fi găsit aici: https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=733BDF17C7D76BE8C22589730047EFF7

 

SECRETAR GENERAL

CAIUS ȘULI

MINUTA

DEZBATERII PUBLICE DIN DATA DE 27.03.2023 REFERITOARE LA    „PROIECTUL DE HOTĂRÂRE PRIVIND MODIFICAREA ȘI APROBAREA ORGANIGRAMEI, STATULUI DE FUNCȚII ȘI REGULAMENTULUI DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE ALE DIRECȚIEI DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ A MUNICIPIULUI TIMIȘOARA ȘI ÎNFIINȚAREA UNOR SERVICII SOCIALE”

         La dezbaterea publică desfăşurată în sala de Consiliu a Primăriei și prin platforma online ZOOM în data de 27.03.2023, ora 1700, au participat, din partea Direcției de Asistență Socială a municipiului Timișoara, doamna Director General Esztero Emese, domnii Directori Generali adj. Florin Voichescu și Marius Murariu, d-na Emilia Vâlceanu – Șef Centru Socializare și Petrecere a Timpului Liber – Clubul Pensionarilor, precum și alți reprezentanți ai direcției. Din partea Consiliului Local al municipiului Timișoara au participat domnii consilieri Radu Țoancă și Adrian Lulciuc. A fost prezent domnul Tiberiu Negrei – Președinte al Sindicatului Liber al Salariaților din Primărie și din serviciile publice aflate în subordinea C.L.M.T., inițiator al dezbaterii. Au participat, de asemenea, asistenți personali, cetățeni.  Întâlnirea s-a desfășurat pe parcursul unei ore și patruzeci și cinci de minute.

 

D-NA ESZTERO EMESE – DIRECTOR GENERAL – DIRECȚIA DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ – În prezentarea pe care o face privind Regulamentul de Organizare și Funcționare, arată că Direcția de Asistență Socială s-a reorganizat din Direcția de Asistență Socială Comunitară în iunie 2017. Organigrama, Statul de funcții și R.O.F. au suportat modificări de mai multe ori pe parcursul anilor, ultima fiind în luna august 2022. Pe parcursul acestor ani au fost înființate noi centre sociale, au fost făcute modificări de structuri, ca urmare a schimbărilor legislative. În anul 2023, pentru atingerea obiectivelor generale și specifice stabilite în anul 2022, care au fost asumate de echipa de profesioniști din subordine, activitatea se desfășoară pentru a veni în concordanță cu obiectivele Strategiei de dezvoltare a serviciilor sociale la nivelul municipiului în perioada 2023-2027, pentru aplicarea noilor prevederi legislative apărute în ultimul trimestru al anului 2022, pentru eficientizarea activităților, distribuirea echitabilă a atribuțiilor, sarcinilor și responsabilităților și pentru eficientizarea serviciilor și prestațiilor sociale oferite pe plan local. Se propune, conform Raportului de specialitate întocmit:

– modificarea și aprobarea organigramei D.A.S.;

– modificarea și aprobarea Statului de funcții;

– modificarea și aprobarea Regulamentului de Organizare și Funcționare;

– aprobarea înființării Complexului de Servicii Sociale Kuncz;

– aprobarea înființării Centrului de Zi pentru Asistență Integrată Adicții;

– aprobarea înființării Centrului de Zi Persoane cu Dizabilități;

– acordarea unui număr de șase zile concediu suplimentar pentru personalul din D.A.S.M.T.;

– aprobarea delegării atribuțiilor de contractare a serviciilor sociale către D.A.S.M.T.

Eficientizarea funcțiilor în organigrama D.A.S. s-a împărțit în trei arii mari:

1.Transformarea unui număr de 13 posturi vacante;

2.Mutarea între centre și servicii a 24 de posturi ocupate;

  1. Crearea a 30 de posturi noi.

Organigrama direcției a suportat o modificare prin gruparea serviciilor sociale pe tipuri de beneficiari și standarde de calitate aplicabile, atribuții și competențe specifice ale fiecărei structuri din cadrul D.A.S.

Serviciile sociale aflate în subordinea Directorului general adj. sunt formate din șase servicii și beneficii sociale pentru persoane vârstnice.

A fost creat un serviciu nou – Serviciul Prestații și Beneficii Sociale pentru Persoane Vârstnice, de care aparțin trei centre:

1.Complexul de Servicii pentru Persoane Vârstnice „Sf.Mihail și Gavril”, cu două componente:

–  Clubul Pensionarilor;

– Căminul pentru Persoane Vârstice „Inocențiu M.Klein”.

Serviciile sociale de asistență socială comunitară cuprind:

1.Complexul de servicii Sociale Kuncz;

  1. Servicii de Asistență Socială Dorobanți;

3.Servicii de Asistență Socială Freidorf;

4.Servicii de Asistență Comunitară – Centrul de Incluziune și Relația cu Minoritățile;

5.Centrul de zi Reintegrare Socială Persoane aflate în dificultate „dr.Aurora Heim”;

6.Cantina socială;

7.Centrul de Zi Asistență Integrată Adicții.

Complexul de servicii Sf.Francisc are următoarele componente:

a).Centrul persoane fără adăpost;

b).Centrul de zi consiliere și informare.

Referitor la Serviciile Sociale pentru Persoane Vârstnice, a fost înființat Serviciul Prestații și Beneficii Sociale, care urmează să fie coordonat de către un șef serviciu și  care va avea în subordine toate celelelte compomente:

-Complexul de servicii pentru Persoane Vârstnice, sf.Mihail și Gavril, care include:

Centrul de zi pentru Persoane Vârstnice, fără modificări.

La Centrul pentru îngrijire la domiciliu sunt 29 de angajați în prezent. S-a propus înființarea a doi îngrijitori de bolnavi și a unui educator și suplimentarea acestui compartiment de îngrijire cu un asistent social post-vacant aflat în alt centru de zi.

Centrul de socializare și petrecere a timpului liber „Clubul Pensionarilor”, are în prezent șapte persoane angajate.

Căminul pentru Persoane Vârstnice „Inocențiu M.Klein” are 32 de angajați.

Privitor la cele șase servicii sociale de asistență socială comunitară, Primăria, în parteneriat cu D.A.S. implementează proiectul „Clădire în regim de înălțime P+2E” cu funcțiunea Centru cultural și educațional Kuncz care are ca scop reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie și excluziune socială. În cadrul acestui complex de servicii se va oferi, prin angajați, un centru de zi pentru copii cu o capacitate de 40 de locuri și servicii de asistență comunitară pentru 65 de adulți. Serviciul va intra în funcțiune în luna mai. Cele două servicii de asistență socială, Dorobanți și Freidorf  are 5, respectiv 6 posturi în subordine.

În cadrul Serviciului de Asistență Comunitară – Centrul de Incluziune și Relația cu minoritățile se înființează un post de asistent medical comunitar cu finanțare de la bugetul de stat.

Centrul de zi Asistență Integrată Adicții reprezintă un proiect finanțat prin POR 2014-2020, implementat de primărie și va avea 50 de beneficiari și patru posturi formate din: asistent social, psiholog, asistent medical și educator.

Centrul de zi de integrare socială a persoanelor aflate în dificultate suportă modificări doar în ceea ce privește denumirea – „dr.Aurora Heim”.

Complexul de servicii Sf.Francisc va avea câteva modificări, în sensul că, cantina socială, care are în subordine 11 angajați, se rupe din cadrul acestui complex, devenind de sine stătătoare. 1 post vacant de asistent social din cadrul cantinei este mutat în altă parte.

Complexul de servicii Sf.Francisc va avea în componență Centrul de Persoane fără Adăpost, fiind un centru rezidențial, cu 15 angajați. Se transformă un post de asistent medical în infirmier.

Centrul de zi Consiliere și Informare pentru persoane fără adăpost nu suportă modificări. În cadrului complexului de servicii intră centrul aflat în situație de criză și urgență care are în componență 12 angajați.

Serviciul pentru Persoane Adulte cu Dizabilități va avea în componență Centrul de zi pentru Persoane Adulte cu Dizabilități și  urmează să fie implementat în luna septembrie a acestui an.

Complexul de servicii pentru Persoane Adulte cu Dizabilități va avea un șef serviciu și în subordine două componente: Management de Caz Persoane Adulte cu Dizabilități și Asistent Personal al Persoanei cu handicap grav.

Managementul de Caz va avea 11 angajați.

Asistentul Personal al persoanei cu handicap grav urmează să suporte transformări.

Serviciul Beneficii Sociale se suplimentează cu un post de consilier debutant.

Serviciile sociale pentru Protecția Familiei și Copilului cuprinde serviciile privind Managementul de Caz pentru Copil și Familie, care are în componență două structuri, Evaluarea și monitorizarea copiilor cu dizabilități și Prevenirea separării copilului de familie.

Complexul de servicii pentru Victimele Violenței Domestice și Agresori are în componență două structuri:

  • Centrul de Consiliere pentru prevenirea și combaterea violenței în familie;
  • Centrul de Asistență destinat agresorilor.

Complexul de servicii pentru Copii „Sf.Nicolae” va avea o componentă – Centrul de Zi și o componentă – Centrul de consiliere părinți și copii.

În structura Serviciului Dezvoltare Strategii-Programe au avut loc modificări, intervenind Biroul Proiecte.

Compartimentul Contractare-Finanțare are în componență trei posturi nou înființate și va avea ca atribuție realizarea demersurilor legale în vederea acordării de finanțare publică pentru furnizori privați de servicii sociale, inclusiv contractare.

Compartimentul Monitorizare O.N.G. și Servicii Sociale evaluează și monitorizează respectarea standardelor minime de calitate de către aparatul de specialitate al DAS precum și a serviciilor sociale finanțate din bugetul local acordate de către furnizori privați.

Serviciul Reziliență și Mobilizare Comunitară va avea în subordine Dispeceratul – Telefonul de urgență care va deservi populația Timișoarei și va oferi informații cetățenilor în situații de diverse crize și va menține legătura cu persoanele aflate în diverse situații dificile.

La Serviciul Resurse Umane se transformă un post existent în consilier.

Compartimentul Sănătate și Securitate în Muncă urmează să fie suplimentat cu două posturi.

Compartimentul Audit va fi suplimentat cu un post.

Biroul Comunicare Relații Publice va fi suplimentat cu două posturi.

Serviciul Achiziții Publice se reduce cu un post.

Serviciul Analiză Calcul Costuri are în componență opt angajați.

Serviciile Administrativ,  Tehnic și Administrarea Patrimoniului vor suferi câteva mutări.

Referitor la promovarea personalului din cadrul direcției, se arată că au fost în total 89 de persoane promovate. Se propune transformarea posturilor aferente fiecărei structuri din cadrul instituției, cu încadrarea în fondurile bugetare existente.

În ceea ce privește Contractarea serviciilor, în vederea unei derulări eficiente a activității de contractare, se propune delegarea atribuțiilor de contractare a serviciilor sociale către D.A.S., cu respectarea prevederilor art.140-142 din Legea 292 / 2011 – Legea Asistenței Sociale și a legislației din domeniul achizițiilor publice.

D-NA EMILIA VÂLCEANU – ȘEF CENTRU SOCIALIZARE ȘI PETRECERE A TIMPULUI LIBER – CLUBUL PENSIONARILOR – Atrage atenția asupra organigramei prezentate și își exprimă nemulțumirea pentru omiterea, la  întocmirea acesteia, a punctelor de vedere exprimate și a necesităților de funcționare ale centrelor. Referitor la promovarea personalului din cadrul direcției, consideră necesară intrarea în drepturi a acestuia începând cu luna ianuarie. Ridică problema activității pe care o desfășoară salariații cu venituri de peste 10.000 de lei  din serviciul înființat în luna august a anului trecut. Semnalează inexistența materialelor igienico-sanitare, dar și a medicamentelor din centrele sociale, fiind invocată, la solicitarea acestora, lipsa banilor. Întreabă cum se justifică existența posturilor bine plătite în contextul în care lipsesc materialele igienico-sanitare. Dorește să afle care este motivul mutării postului de asistent social pentru transformare în inspector de specialitate, fiind astfel pusă în situația de a nu-și putea îndeplini sarcinile de serviciu, atâta timp cât a executat activități suplimentare multiple.

D-NA ESZTERO EMESE – Răspunde, arătând, referitor la Serviciul Analiză Calcul Costuri, că înființarea acestui serviciu a fost argumentată, iar faptul că nu sunt în prezent angajați se datorează blocării posturilor în anul 2022, orientarea fiind spre transferarea lor. Nu este de acord cu lipsa medicamentelor, menționând cheltuirea unor sume mari de bani pentru achiziția acestora. Subliniază faptul că s-a lucrat mult la organigramă și că au fost făcute consultări în stilul propriu. Apreciază ca fiind necesară, pentru socializare, existența în fiecare cartier a  unui club pentru persoane vârstnice. Postul de asistent social a fost vacant o perioadă mai lungă de timp, nu doar în perioada blocării posturilor.

D-NA SIMONA POTÂNG – DIRECTOR GENERAL ADJ. – D.A.S. – Arată că, încă de la preluarea postului de Director General adj. la Complexul pentru Persoane Adulte cu Dizabilități, anul trecut, a funcționat cu zece persoane în minus, munca de teren fiind foarte complexă la acest serviciu. Un singur asistent social monitorizează între 140 și 190 de persoane și face anchete sociale lunar la peste 40 de persoane. Anchetele sociale se ridică la 240 în fiecare lună. Asistentul social îndeplinește mult mai multe atribuții care exced fișei postului. S-a implementat si s-a solicitat colegilor să acorde atenție fiecărui caz în parte pentru ca persoanele adulte cu dizabilități să se poată încadra în muncă.

DL.RADU ȚOANCĂ – CONSILIER LOCAL – Semnalează absența comunicării și a transparenței în conceperea actualei organigrame. Face referire și la organigrama votată în luna august a anului trecut, când au fost înființate șapte posturi (șefi de servicii, consilieri). Legat de aceasta, adresează următoarele întrebări :

– cu cât va  crește numărul de persoane raportat la ultima organigramă;

– care este explicația pentru faptul că cei 86  de colegi nu au beneficiat de drepturile salariale aferente promovării din luna decembrie, în acest fel trăgându-se de timp și încălcându-se legea;

– care este motivația pentru lipsa unei dezbateri publice, într-un termen rezonabil de timp, fiind nevoie de intervenția sindicatului și a consilierilor pentru a face acest lucru.  Menționează că în ședința de plen care va urma își va rezerva dreptul, împreună cu mai mulți colegi, să facă anumite amendamente care ulterior pot fi analizate, în scopul obținerii unei organigrame care să reflecte mai multă transparență și dialog.

DL.ADRIAN LULCIUC – CONSILIER LOCAL – Face apel la necesitatea existenței consultărilor în cadrul direcției. Adresează câteva întrebări legate de personalul existent:    – numărul de angajați, TESA și operaționali,

– numărul de personal contractual și de funcționari publici,

– care este anvelopa salarială,

– dacă cele 15 posturi noi sunt posturi de conducere și dacă vor avea un salariu de peste 10.000 de lei,

– care este motivația pentru lipsa materialelor igienico-sanitare și de ce nu există comunicare cu persoanele responsabile,

– numărul de personal contractual sau de funcționari publici care a fost angajat în perioada exercitării funcției de director general.

D-NA ESZTERO EMESE – Răspunde, arătând că, față de luna august 2022 creșterea a fost mai mare cu  36 de posturi.

Funcțiile publice nou înființate pe organigramă sunt două, una fiind de șef Birou Strategii și a doua la Relații cu Publicul.

Există trei funcții publice de execuție la Strategii Programe la compartimentul nou, în rest fiind transformări de posturi vacante existente. Numărul total de angajați al direcției este de 375.

D-NA LAURA STOIA – ȘEF SERVICIU RESURSE UMANE  – Specifică faptul că sunt 90 de funcții publice, din care 11 sunt funcții de conducere. 272 posturi reprezintă personal contractual de execuție și 13 funcții de conducere personal contractual.

DL.FLORIN VOICHESCU – DIRECTOR GEN.ADJ.ECONOMIC – Menționează că  52% reprezintă procentul de salarii pe an din buget.

D-NA LAURA STOIA – Arată că pentru aparatul propriu există suma de 2.543.771 de lei pe lună – situația recapitulativă la plata salariilor pentru luna februarie (brut). Sunt 866 de aistenți personali.

  1. ADRIAN LULCIUC – Întreabă care va fi impactul bugetar pe noua organigramă, întrucât se va ajunge de la numărul total de angajați, de 374, la 414. Apreciază că se va ajunge la peste 60% având în vedere cele 15 salarii cu peste 10.000 de lei.

DL.FLORIN VOICHESCU – Confirmă, aprox.60 %, datoria conducerii fiind asigurarea, în primul rând a salariilor întregului personal angajat.

DL.ADRIAN LULCIUC – Ridică întrebarea, atâta timp cât există un minus la salarii, de ce este necesară angajarea a 15 persoane cu salarii peste 10.000 de lei.

 D-NA ESZTERO EMESE – Argumentează că asistența socială este o structură vie, sensibilă, pentru care intervine o legislație nouă, care conferă atribuții suplimentare față de cele existente în prezent. Menționează că nu va reveni suma de 10.000 de lei la fiecare angajat.

DL.RADU ȚOANCĂ – Întreabă ce se va întâmpla cu personalul care a fost promovat și nu a beneficiat timp de trei luni de rodul muncii lui și dacă nu au fost bani suficienți în bugetul aprobat.

D-NA ESZTERO EMESE – Motivează că s-a intrat cu un singur referat care să țină cont de toate modificările, inclusiv de promovări. Referatul de specialitate a fost depus în luna februarie, iar tot ceea ce înseamnă promovare a avut loc în ultimele zile ale lunii decembrie.

D-NA ȚERIGARIU ELISABETA – ASISTENT PERSONAL – Dorește să știe câte posturi au fost prevăzute pentru asistenții personali, în ultima organigramă de anul trecut și de ce contractele asistenților personali prevăzute de lege pentru semnare depășesc 30 de zile de la data depunerii cererii. Consideră că ar fi indicat să se suplimenteze locurile asistenților personali. Angajarea durează foarte mult, iar în perioada în care actele se întocmesc, persoana cu dizabilități rămâne fără indemnizație. Îți exprimă nemulțumirea și pentru că asistenții personali nu beneficiază nici acum de coeficientul de ierarhizare și întreabă dacă a fost prevăzut acest aspect în buget.

DL.FLORIN VOICHESCU – Răspunde că a fost prins în bugetul pe anul 2023 un număr de 900 de asistenți personali. Coeficientul de ierarhizare este primit de la serviciul de specialitate pentru a fi pus în plată.

  1. TIBERIU NEGREI – JURIST – PREŞEDINTE AL SINDICATULUI LIBER AL SALARIAŢILOR DIN PRIMĂRIE ŞI DIN SERVICIILE PUBLICE AFLATE ÎN SUBORDINEA C.L.M.T. – Atrage atenția asupra faptului că în proiectul de hotărâre, în preambul, nu s-a făcut referire la nici un aviz al comisiei paritare. Își exprimă nemulțumirea pentru lipsa de participare la dezbatere a consilierilor locali din partea U.S.R. și Pro România. Consideră că la construirea organigramei DAS era necesară consultarea de către conducere a tuturor șefilor de compartimente și îndeamnă să se țină cont de toate luările de cuvânt care au avut loc. Atrage atenția și asupra acordării drepturilor cuvenite persoanelor care au promovat examenele. Pune accent pe importanța consultărilor cu sindicatul pentru evitarea anomaliilor care apar.

D-NA ELENA PETRANASISTENT PERSONAL – Iși exprimă nemulțumirea pentru lipsa existenței centrului de recuperare pentru copii sau adulți, în perioada în care asistenții sunt în concediu dar și pentru asigurarea transportului persoanelor cu dizabilități.

DNA CODRUȚA DARIDAȘEF SERVICIU DEZVOLTARE STRATEGII PROGRAME – Este în asentimentul d-nei Petran privitor la insuficiența centrelor care să poată găzdui copii și adulți cu dizabilități. Menționează că s-a inițiat acest proiect european care vizează construcția unui centru de zi pentru persoane adulte cu dizabilități. Capacitatea centrului este de aprox.40 de locuri iar construcția urmează să fie finalizată la sfârșitul anului. Sarcina direcției revine în partea de funcționare a serviciului, în cea de furnizare a serviciilor sociale pentru persoane adulte cu dizabilități și mai puțin în partea de construcție a lui. Înscrierea persoanelor cu dizabilități în perioada zilei într-un program de recuperare reprezintă un aspect foarte eficient pentru că acest program integrează persoana pe parcursul întregului an și nu doar pe parcursul cîtorva zile. A fost dezvoltat și proiectul privitor la vârstnici, care s-a bucurat de succes.

 

SECRETAR GENERAL

CAIUS ȘULI

                                                                                                                                 Consilier                                                                                 

 Camelia Crișan-Pora

  

MINUTA DEZBATERII PUBLICE DIN DATA DE 06.06.2023 REFERITOARE LA URMĂTOARELE PROIECTE DE HOTĂRÂRI:

  1. Proiect de hotărâreprivindînființareaDirecțieiGeneraleProiecteșiLucrăriMunicipalepentru Sport și Transport Feroviar;
  2. Proiect de hotărâreprivindmodificareașiaprobareaorganigramei, statului de funcțiișiRegulamentului de organizareșifuncționarepentruAparatul de specialitate al Primarului Municipiului Timișoara

La dezbatereapublicădesfăşuratăprinplatforma online ZOOM în data de 06.06.2023,ora1200, auparticipaturmătoarelepersoane:

  1. DomnulViceprimar Ruben Lațcău – Din parteaExecutivuluiPrimăriei;
  2. Doamna Monica Pfeifer, Director Executiv – Direcția Management Intern;
  3. Domnul Tiberiu Negrei – Președinte al Sindicatului Liber al Salariaților din Primărie și din serviciile publice aflate în subordinea C.L.M.T.

Întâlnirea s-a desfășurat pe parcursul a treizeci de minute.

 

DL.TIBERIU NEGREI – Președinte al Sindicatului Liber al Salariaților din Primărie și din serviciile publice aflate în subordinea C.L.M.T. – Face referire la transmiterea către Primărie a trei adrese, una dintre ele din data de 24.05.2023, în care se arăta că având în vedere hotărârea instanței cu privire la prima organigramă, era necesar să fie semnată o dispoziție de numire a d-lui Chiș Culiță în funcția de director general la Direcția Generală de Investiții și Mentenanță. Dispoziția a fost întocmită din data de 16.05.2023 de către Compartimentul Evidență Personal, asumată de Serviciul Juridic și semnată de Secretarul General. Prin adresă se solicita d-lui Primar comunicarea motivului pentru care a fost scos la concurs postul de director general la Direcția Generală de Investiții și Mentenanță, precum și comunicarea în scris a motivului refuzului de semnare a dispoziției de numire în funcția de director general a d-lui Chiș la direcția menționată, adresă la care nu s-a primit răspuns. A fost întocmită a doua adresă în data de 26.05.2023 în care se arăta că mai mult de paisprezece luni trecuseră de la apariția H.G. nr.302 din 2022 prin care se aprobau normele privind modul de constituire, organizare și funcționare ale comisiilor paritare, procedura și modul de lucru ale acestora. La Primărie nu a fost încă constituită comisia paritară, deși Sindicatul a solicitat aceasta prin cele două adrese menționate în cursul anului 2022. Prin adresa din 26 mai 2022 a fost solicitată  constituirea comisiei paritare pentru aparatul de specialitate al Primarului și includerea în componența acesteia a persoanelor desemnate de sindicat. Nu s-a primit un răspuns nici la această adresă. A treia adresă a fost cea prin care s-a solicitat d-lui Primar invitație la o consultare cu privire la cele două proiecte aflate în dezbatere. Își exprimă dezacordul cu privire la punctul de vedere specificat,conform căruia nu este necesar avizul comisiei paritare, acesta fiind, în opinia subsemnatului, absolut necesar.Menționează că Primăria nu are comisie paritară din luna martie 2022.

DL.RUBEN LAȚCĂU – Viceprimar–Arată faptul că în urma deciziei instanței, Primăria este obligată să ofere un post de director sau similaruneia dintre persoanele care a contestat vechea organigramă. S-a constatat în acest moment că nu există nici o poziție care să fie compatibilă pe Regulamentul de Organizare și Funcționare intern și pe condițiile de ocupare a acestor poziții. Decizia a fost înființarea unei direcții noi, care să satisfacă decizia instanței. Rolul Hotărârii de Consiliu Local este tocmai punerea în aplicare a deciziei instanței.Consultarea invocată de d-nul Negrei are loc în cadrul dezbaterii de astăzi. Lupta pe care sindicatul o poartă acum nu este nici pentru condiții mai bune de lucru pentru angajații primăriei, nici pentru îmbunătățirea modului în care funcționează Primăria, nici pentru îmbunătățirea imaginiisau a nivelului de conduită profesională ale funcționarilor publici. Amintește că organigrama primăriei este în vigoare, nu a fost anulată și că singurul lucru dispus de instanță a fost ca o persoana să fie restituită în poziția de director, poziție care nu există. Noua structură se înființează pentru a răspunde cerințelor dispuse de instanță.

D-NA MONICA PFEIFER – Director Executiv – Direcția Management Intern  – Referitor la avizul comisiei paritare, arată că pe site-ul și din corespondența purtată cu Agenția Națională a Funcționarilor Publici, rezultă că în cazul unei reorganizări, nu este necesar avizul comisiei paritare, singurul caz în care este necesar este cel în care se stabilesc măsuri care conduc la îmbunătățirea activității autorității publice pentru care comisiile paritare sunt constituite.În momentul de față se dorește punerea în aplicare a unei hotărâri judecătorești care nu se subscrie neapărat acestor deziderate, ci doar se asigură funcționalitatea structurii pe care o va conduce persoana care urmează să fie reintegrată.

DL.TIBERIU NEGREI – Accentuează asupra necesității existenței unui dialog cu conducătorul instituției, care nu este o consultare publică. Amintește că și alți funcționari publici ale căror posturi au fost afectate de organigramă au câștigat în instanță sau au procese care se află încă în derulare.Referitor la comisia paritară, invocarea lipsei necesității acesteia reprezintă doar un punct de vedere al A.N.F.P., însă hotărârea instanței este mai presus vis-a-vis de un punct de vedere. Insistă pe necesitatea constituirii comisiei paritare care este reprezentată de persoane desemnate de Primar și de persoane desemnate de sindicat, acest aspect fiind obligatoriu ca și înscris.

D-NA MONICA PFEIFER – Menționează că urmează să fie constituită comisia paritară la nivelul instituției, iar în ceea ce privește hotărârea instanței, aceasta a motivat necesitatea avizului comisiei paritare prin raportarea la faptul că eficientizarea activității instituției publice pe care s-a fundamentat H.C.L. nr.  237 / 2021 se subscrie măsurilor de îmbunătățire a activității autorității publice.

SECRETAR GENERAL

CAIUS ȘULI

 

 Consilier

 Camelia Crișan-Pora

Primăria Municipiului Timişoara invită  toate persoanele interesate,  la întâlnirea de dezbatere publică a următorului proiect de act normativ: Proiect de hotărâre privind aprobarea Regulamentului serviciului de salubrizare al Municipiului Timișoara.

Evenimentul are loc în data de 10.08.2023, ora 1630 în Sala de Consiliu a Primăriei Municipiului Timișoara, Bd. CD Loga nr. 1, et. 1.

Pentru transmiterea propunerilor, sugestiilor sau opiniilor cu valoare de recomandare, participarea la ședință, luarea cuvântului,  privind  proiectul de hotărâre supus dezbaterii, cetățenii interesați se pot adresa în scris Direcţiei Secretariat General – Serviciul Administraţie Locală sau in format electronic la adresa: [email protected]până la data de 09.08.2023, ora 1200.

Participanții la dezbatere care se înscriu la cuvânt își vor susține punctele de vedere exclusiv pe marginea proiectului de hotărâre.

Durata limită de exprimare a punctelor de vedere este de 3 minute pentru fiecare participant.

Proiectul de hotărâre poate fi consultat mai jos:

https://www.primariatm.ro/administratie/consiliul-local/proiecte-de-hotarari/?uid=36C5B213258FAE80C22589D600470727

SECRETAR GENERAL

CAIUS ȘULI

La dezbaterea publică desfăşurată în sala de Consiliu a Primărieiîn data de 10.08.2023, ora1630, au participat, din partea Serviciului Protecția Mediului, Managementul Deșeurilor și Salubrizare, doamna Camelia Bobei – Șef Serviciu și doamna consilier Claudia Dobre. Din partea Retim S.A. a participat domnul Director General Dan Pascu. Din cadrul Direcției Poliției Locale a fost prezent domnul Cosmin Strugaru – Șef Serviciu Mediu. Au fost prezenţi reprezentanţi  ai unor instituţii, cetăţeni. La întâlnirea care s-a desfășurat pe parcursul unei ore și un sfert au participat aproximativ 20 de persoane.

D-NA CAMELIA BOBEI – ȘEF SERVICIU PROTECȚIA MEDIULUI, MANAGEMENTUL DEȘEURILOR ȘI SALUBRIZARE–În prezentarea pe care o face arată că Regulamentul de salubrizare cuprinde toate activitățile serviciului: salubrizare stradală, colectare deșeuri municipale,  deratizare, dezinsecție și dezinfecție. Modificarea Regulamentului de salubrizare se datorează faptului că la sfârșitul anului 2022 s-a schimbat o parte a activității de salubrizare prin ordinul ANRSC nr.640 din septembrie 2022, care a anulat o operație de salubrizare stradală, respectiv întreținerea (carosabil și trotuare). Regulamentul va fi anexă la viitoarele contracte cu viitorii operatori. El indică cadrul general în care operatorii trebuie să respecte și să își desfășoare activitatea. Pe partea de salubrizare stradală, în prezent, Primăria are încheiat contract cu operatorul Brantner, care are obligația să întrețină căile de circulație publică, carosabil și trotuare. Activitățile desfășurate sunt cele de măturat manual, măturat mecanizat, spălat, stropit și întreținere. O altă parte este cea de colectare deșeuri menajere de la populație ( pubelă neagră, galbenă și clopote de sticlă ).

DL.ALIN BOLDURA – Referitor la punctele de colectare a deșeurilor atrage atenția asupra lipsei de informare a cetățenilor cu privire la acestea și consideră că este necesară mediatizarea celor patru puncte de colectare.

D-NA CAMELIA BOBEI – MenționeazăcăprinmodificărileOrdinului nr.640 din septembrie 2022, au fostintrodusecentrele de colectareprinaportvoluntar, pentru care Primăria a aplicatpentruproiecte PNRR treicentre de colectare cu aportvoluntarmici (se vorrealiza pe o suprafață de 2500 mp) șiunul mare ( pe o suprafață de 25 mp). Acestecentreurmeazăsăpreiamultmaimultetipuri de deșeuriastfelîncâtpopulațiasă nu le maiabandoneze.Altămodificare o reprezintăinsulele de colectare. Este implementatăînprezent o colectareduală, însensulcăînpubelaneagrăexistăprodusebiodegradabileșireziduu fix, iarînpubelagalbenăexistăhârtie, carton, plastic, metal. Se dorește ca aceastăcolectaresă fie câtmaiselectivă. Colectarea se va face pe cincifracții: hârtie, carton, plastic, metal, biodegradabil, reziduu fix, în vedereaînlesniriiuneicolectări selective șiaexistențeiunui grad câtmai mare de reciclare. Înceeacepriveștesalubrizareastradală, partea de întreținere a fosteliminatăprinprevederi legislative, fiindînlocuită cu o activitate de golitcoșuri, în rest operațiilerămânândaceleași.

D-NA RODICA MILITARU – CONSILIER LOCAL – Constatăcă, spredeosebire de regulamentulvechi, celnou include un lucrufoarte bun și anume indicatorii de performanță ai serviciilorșipenalitățileprevăzutepentrunerealizareaacestora. Acest aspect vaajutaperformanțaserviciului de curățenie, întrucâtpenalitățile sunt mari. Menționeazăcă a făcuto serie de observații punctual pe articoleleregulamentului, acesteafiindtrimiseServiciuluiSalubrizare.

D-NA CAMELIA BOBEI – Pune accent pe intensificareacontroalelorînterenșiverificareamaiatentă a părții de abandonare a deșeurilor precum și pe aplicareasancțiunilorînscopuldescurajăriifenomenului.

DL.PETRUOLARIUFEDERAȚIA ASOCIAȚIILOR DE LOCATARI TIMIȘOARA – Apreciazăcolectarea cu frecvențătrimestrială a deșeurilorvoluminoase- art.14 din Regulament. Referitor la art.18 considerăcă nu esteclarăprevedereadistanțeipentrustabilirealocului de amplasare a punctelor de colectare.Prevedereareferitoare la gospodăriileindividualeestediscriminatoriefață de ceilalțiutilizatori, avândînvederecăplata se face în mod egal de cătretoțiutilizatorii.Propune la art.34 eliminareaprevederii “o dată pe lună’’. La art. 78 solicită introducerea literei “f” indice 1 cu următorul conținut”: “Tariful final se aprobă de către Adunarea Generală a ADID și se va aplica pentru prestația executată după data aprobării în adunarea generală”. Prevederea art.83 esteneclară, fiind dese situațiile în care există persoane care au domiciliul într-un imobil în care au locuit în urmă cu ani de zile, iar în prezent se află în altă parte sau persoane care de ani de zile locuiesc la țară, dar au rămas cu domiciliul în acel imobil. Ca atare, nu pot fi trecuți în contract. Consideră că mai multe aspecte ar trebui să fie sancționate. Restul observațiilor au fost transmise ServiciuluiSalubrizare.

DL.DAN PASCU– DIRECTOR GENERAL – RETIM S.A. – Arată că aspectele legate de facturare, de frecvență a colectării sunt reglementate legal și contractual. Regulamentul de salubrizare poate să completeze în locurile în care Regulamentul de salubrizare județean, în ceea ce privește colectarea deșeurilor menajere, nu acoperă aspectele, conform Regulamentului național. Colectarea deșeurilor menajere nu mai este atributul primăriei, este atributul acestei asocieri. Este responsabilitatea utilizatorului să predea deșeurile către colectare, punând recipientele într-o zonă cu acces, conform regulamentului național și a prevederilordin contractul de colectare.

DL.COSMIN STRUGARU – ȘEF SERVICIU MEDIU – POLIȚIA LOCALĂ TIMIȘOARA – Arată că există echipe mixte pe teren de un an de zile, formate din reprezentanți ai Retim, Poliției Locale, Primărie, ADID, al căror scop este verificarea modului în care asociațiile de proprietari respectă colectarea selectivă a deșeurilor. Menționează  faptul că au fost lipite pe fiecare scară de bloc afișe cu cele patru centre de colectare din Timișora, iar în cutiile poștale au fost puse pliante cu informații utile pentru cetățeni.

 

 

MINUTA DEZBATERII PUBLICE DIN DATA DE 10.08.2023 REFERITOARE LA    „PROIECTUL DE HOTĂRÂRE PRIVIND APROBAREA REGULAMENTULUI SERVICIULUI DE SALUBRIZARE AL MUNICIPIULUI TIMIȘOARA”

 La dezbaterea publică desfăşurată în Sala de Consiliu a Primăriei în data de 10.08.2023, ora 1630, au participat, din partea Serviciului Protecția Mediului, Managementul Deșeurilor și Salubrizare, doamna Camelia Bobei – Șef Serviciu și doamna consilier Claudia Dobre. Din partea Retim S.A. a participat domnul Director General Dan Pascu. Din cadrul Direcției Poliției Locale a fost prezent domnul Cosmin Strugaru – Șef Serviciu Mediu. Au fost prezenţi  reprezentanţi  ai unor instituţii, cetăţeni. La întâlnirea care s-a desfășurat pe parcursul unei ore și un sfert au participat aproximativ 20 de persoane.

D-NA CAMELIA BOBEI – ȘEF SERVICIU PROTECȚIA MEDIULUI, MANAGEMENTUL DEȘEURILOR ȘI SALUBRIZARE – În prezentarea pe care o face arată că Regulamentul de salubrizare cuprinde toate activitățile serviciului: salubrizare stradală, colectare deșeuri municipale,  deratizare, dezinsecție și dezinfecție. Modificarea Regulamentului de salubrizare se datorează faptului că la sfârșitul anului 2022 s-a schimbat o parte a activității de salubrizare prin ordinul ANRSC nr. 640 din septembrie 2022, care a anulat o operație de salubrizare stradală, respectiv întreținerea (carosabil și trotuare). Regulamentul va fi anexă la viitoarele contracte cu viitorii operatori. El indică cadrul general în care operatorii trebuie să respecte și să își desfășoare activitatea. Pe partea de salubrizare stradală, în prezent, Primăria are încheiat contract cu operatorul Brantner, care are obligația să întrețină căile de circulație publică, carosabil și trotuare. Activitățile desfășurate sunt cele de măturat manual, măturat mecanizat, spălat, stropit și întreținere. O altă parte este cea de colectare deșeuri menajere de la populație ( pubelă neagră, galbenă și clopote de sticlă ).

DL.ALIN BOLDURA – Referitor la punctele de colectare a deșeurilor atrage atenția asupra lipsei de informare a cetățenilor cu privire la acestea și consideră că este necesară mediatizarea celor patru puncte de colectare.

D-NA CAMELIA BOBEI – Menționează că prin  modificările Ordinului nr.640 din septembrie 2022, au fost introduse centrele de colectare prin aport voluntar, pentru care Primăria a aplicat pentru proiecte PNRR trei centre de colectare cu aport voluntar mici (se vor realiza pe o suprafață de 2500 mp) și unul mare ( pe o suprafață de 25 mp). Aceste centre urmează să preia mult mai multe tipuri de deșeuri astfel încât populația să nu le mai abandoneze. Altă modificare o reprezintă insulele de colectare. Este implementată în prezent o colectare duală, în sensul că în pubela neagră există produse biodegradabile și reziduu fix, iar în pubela galbenă există hârtie, carton, plastic, metal. Se dorește ca această colectare să fie cât mai selectivă. Colectarea se va face pe cinci fracții: hârtie, carton, plastic, metal, biodegradabil, reziduu fix, în vederea înlesnirii unei colectări selective și a existenței unui grad cât mai mare de reciclare. În ceea ce privește salubrizarea stradală, partea de întreținere a fost eliminată prin prevederi legislative, fiind înlocuită cu o activitate de golit coșuri, în rest operațiile rămânând aceleași.

D-NA RODICA MILITARU – CONSILIER LOCAL – Constată că, spre deosebire de regulamentul vechi, cel nou include un lucru foarte bun și anume indicatorii de performanță ai serviciilor și penalitățile prevăzute pentru nerealizarea acestora. Acest aspect va ajuta performanța serviciului de curățenie, întrucât penalitățile sunt mari. Menționează că a făcut o serie de observații punctual pe articolele regulamentului, acestea fiind trimise Serviciului Salubrizare.

D-NA CAMELIA BOBEI – Pune accent pe intensificarea controalelor în teren și verificarea mai atentă a părții de abandonare a deșeurilor precum și pe aplicarea sancțiunilor în scopul descurajării fenomenului.

  1. PETRU OLARIU – FEDERAȚIA ASOCIAȚIILOR DE LOCATARI TIMIȘOARA – Apreciază colectarea cu frecvență trimestrială a deșeurilor voluminoase- art.14 din Regulament. Referitor la art.18 consideră că nu este clară prevederea distanței pentru stabilirea locului de amplasare a punctelor de colectare. Prevederea referitoare la gospodăriile individuale este discriminatorie față de ceilalți utilizatori, având în vedere că plata se face în mod egal de către toți utilizatorii. Propune la art.34 eliminarea prevederii “o dată pe lună’’. La art. 78 solicită introducerea literei “f” indice 1 cu următorul conținut”: “Tariful final se aprobă de către Adunarea Generală a ADID și se va aplica pentru prestația executată după data aprobării în adunarea generală”. Prevederea art.83 este neclară, fiind dese situațiile în care există persoane care au domiciliul într-un imobil în care au locuit în urmă cu ani de zile, iar în prezent se află în altă parte sau persoane care de ani de zile locuiesc la țară, dar au rămas cu domiciliul în acel imobil. Ca atare, nu pot fi trecuți în contract. Consideră că mai multe aspecte ar trebui să fie sancționate. Restul observațiilor au fost transmise Serviciului Salubrizare.

DL.DAN PASCU – DIRECTOR GENERAL – RETIM S.A. – Arată că aspectele legate de facturare, de frecvență a colectării sunt reglementate legal și contractual. Regulamentul de salubrizare poate să completeze în locurile în care Regulamentul de salubrizare județean, în ceea ce privește colectarea deșeurilor menajere, nu acoperă aspectele, conform Regulamentului național. Colectarea deșeurilor menajere nu mai este atributul primăriei, este atributul acestei asocieri. Este responsabilitatea utilizatorului să predea deșeurile către colectare, punând recipientele într-o zonă cu acces, conform regulamentului național și a prevederilor din contractul de colectare.

DL.COSMIN STRUGARU – ȘEF SERVICIU MEDIU – POLIȚIA LOCALĂ TIMIȘOARA – Arată că există echipe mixte pe teren de un an de zile, formate din reprezentanți ai Retim, Poliției Locale, Primărie, ADID, al căror scop este verificarea modului în care asociațiile de proprietari respectă colectarea selectivă a deșeurilor. Menționează  faptul că au fost lipite pe fiecare scară de bloc afișe cu cele patru centre de colectare din Timișora, iar în cutiile poștale au fost puse pliante cu informații utile pentru cetățeni.

OBSERVATII ȘI PROPUNERI REFERITOARE LA REGULAMENT SALUBRIZARE

Anexa – Regulamentul serviciului de salubrizare obs. d-na Militaru